A rendezők Barsiné Pataky Etelkát, az Európai Parlament Közlekedési és Turizmus Bizottságának tagját kérték fel, hogy tartsa meg a konferencia vitaindító beszédét, valamint gondolataival járuljon hozzá az eredményes párbeszédhez.
Az Európai Néppárt - Európai Demokraták képviselőjének bizottsági, valamint szakmai hátterén kívül az is indokolta a felkérést, hogy az Unió 2007-2013 között költségvetési perspektívájának kialakításánál Barsiné Pataky Etelka rapportőri vezetésével fogalmazta meg a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság a büdzsé vonatkozó fejezetét. A fentieken túlmenően szintén kiemelte a konferencia magyar vonatkozását, hogy a rendezvény jelentős hangsúllyal tárgyalta az V. európai közlekedési folyosó fejlesztésének aktuális kérdéseit, amelynek megvalósításában Magyarország szintén érdekelt.
Barsiné Pataky Etelka az elmúlt évek tapasztalatai alapján figyelmeztetett arra, hogy egy új típusú - szavai szerint "friss és innovatív" - gondolkodásmódot kell képviselni ahhoz, hogy a kibővült Unió eredményesen tudja megvalósítani a kiemelt közlekedési célkitűzéseit.
Barsiné szerint a legutóbbi bővítés előnyös hatásainak mielőbbi érvényesítésében kulcsfontosságú a transzeurópai hálózatok kiépítéséhez (Trans European Network - TEN) a megfelelő pénzügyi háttér kialakítása.
Jelenleg az új tagállamok nemzeti össztermékük legfeljebb 4%-ának megfelelő összeg erejéig részesedhetnek az Unió támogatásaiból. A magyar képviselő szerint az európai elsőbbségi közlekedési projektekre igénybevehető kohéziós finanszírozást ki kell emelni ebből a keretből, hogy ne számítodjon a fenti 4%-os keretbe. Az Európai Parlament közlekedési bizottságának rapportőrjeként is ezt a tervet javasolta a képviselő az Unió pénzügyi perspektívájának vonatkozó fejezetében.
Barsiné Pataky Etelka hangsúlyozta, hogy az V. helsinki közlekedési folyosó (Velence - Trieszt - Ljubjana - Budapest - Ungvár - Lvov - Kijev) teljes hosszában történő megvalósítása kiemelten fontos, különös tekintettel a Mediterrán régió és a kelet-európai régió - különösen Ukrajna - közötti forgalomra. A néppárti képviselő emlékeztetett arra, hogy mind ez ideig nem készült el a Szlovénia és Magyarország közötti gyorsforgalmi út.
Beszédének záró gondolataként Barsiné hangsúlyozta, hogy a folyosó mentén megvalósuló kapcsolatok lényegesen rövidebb útvonalat eredményeznek Ukrajna, Magyarország, Szlovénia, Olaszország, valamint a tengeri kikötők között.
A konferencia résztvevői a konkrét projekt megvitatásán túlmenően tárgyaltak a határokon átnyúló vasúti kapcsolatokra vonatkozó közösségi intézkedésekről, a szállítási-közlekedési előrejelzések kialakításáról, valamint foglalkoztak az európai folyosók környezeti szempontból fenntartható fejlesztésével, különös tekintettel az e célt támogató uniós programokra.
A konferencián részt vett többek között Heinz Hilbrecht, a Főigazgatóság szárazföldi szállításért felelős igazgatója, olasz részről pedig a régiók miniszterei képviselték a témában érdekelt területeket. Lodovico Sonego, a Friuli Venezia Giulia régió közlekedési minisztere Észak-Itália infrastrukturális politikáit ismertette. Elemzése során különös hangsúlyt fordított a jelenlegi uniós alapok megfelelő allokációjának kérdésére. Mint regionális miniszter, szintén kiemelt helyen említette a határon átnyúló közlekedési rendszerek akadályainak, problémáinak csökkentését.
A közösségi és regionális szerepvállaláson túlmenően a konferencia programjában szintén érdekes vitatémát jelentett a privát szektor hozzájárulása és szerepe az európai közlekedési folyosók és logisztikai rendszerek fejlesztésében.
Budapest, 2005. február 17.
Fidesz
Sajtóosztály
fideszfrakcio.hu