Ön sokféle szerepet töltött már be sajtóberkekben: volt újságíró, kormányszóvivő, televíziós igazgató és most éppen szerkesztőbizottsági elnök. Melyik az igazi Borókai Gábor és melyikben érezte, illetve érzi magát igazán otthon?
Mindegyik igazi, hiszen mindegyik munkámat szerettem és szerintem, azokat is fogom majd szeretni, amik még rám várnak. Fogalmam sincs, hogy mi az, ami még jön, de remélem, hogy a média világából kerül majd ki az is. Mindamellett nem nagyon érdemes a jövőről beszélnem, mert hála a jó istennek van jelen. Novemberben kaptam feladatot a Heti Válasznál a szerkesztőbizottság elnökeként és az új tulajdonosokkal meg az új menedzsmenttel felesküdtünk arra, hogy egy nagyon jó színvonalú, nagyon jól vásárolt, tehát egy nagy példányszámú lapot csinálunk. Három év alatt szeretnénk ezzel az újsággal a második helyre feljönni a hetilap piacon. Azt mondhatom, hogy az elmúlt hónapokban e cél eléréséhez nagy lépéseket tettünk előre.
Ha már beszélt a személyes jelenéről, kíváncsiak lennénk arra, hogyan ítéli meg a jelen magyar médiaegyensúlyt?
Médiaegyensúly nincsen, ezt mindenki tudja, aki néz televíziót, hallgat rádiót, illetőleg olvas újságot. És belátható időn belül nem is lesz. Ettől függetlenül én nem vagyok elégedetlen azzal, ami az elmúlt tizenöt évben ezen a területen történt. Ha azt vesszük alapul, hogy '98-ban, mielőtt a Fidesz megnyerte a választásokat, pár hónappal előtte jelent meg egy olyan újság, ami nem volt ellenséges a polgári párttal, most egyre gyarapodó, bár még "birodalomnak" nem nevezhető, de mégis egyre szaporodó számú médiumról mondható el ugyanez. Tehát az, hogy konzervatív, polgári, jobboldali értékrendet képvisel, hol mérsékeltebb, hol radikálisabb stílusban. Vidéken is léteznek már olyan rádióállomások és újságok, amelyek nem ellenségesek mindazzal, ahogy mi gondolkozunk, és ahogy mi látjuk a világot. De ha ezt nem a múltunkkal vetjük össze, hanem a másik oldalnak a jelenével, akkor természetesen azt mondom: ha az egyensúlyt elképzeljük egy libikókán, akkor azt látjuk, hogy az egyik oldalon sűrű tömött sorokban ülnek, a másik oldalon pedig csak néhányan lézengünk. Tehát van még mit behozni.
Az olvasóközönség nagy számban a helyi, illetve a megyei sajtóból szerzi az információit, és éppen ezt uralja az Ön megfogalmazása szerinti hosszú, tömött sorba rendeződött másik oldal. Ön szerint miként lehetne ezen változtatni?
Mi kell ahhoz, hogy egy médium megéljen? Kell hozzá fogyasztó, aki ki tudja fizetni az árát, legalább részben, kell hozzá egy tulajdonos, aki megfelelő tőkével finanszírozni tudja a vállalkozást és kellenek hozzá jó újságírók. Ez a feltétele, annak, hogy egy akármilyen világlátású médium szülessen akár a jobb-, akár a baloldalon. E tekintetben, az országos helyzetet úgy ítélem, hogy a felvevőpiacot illetően már médiaegyensúly van. Tehát ugyanolyan igény lenne a jobboldali vagy polgári médiumokra, mint a baloldalira meg a liberálisokra. A gazdasági hátteret illetően, azt pontosan tudjuk, hogy az Orbán-kormány alatt javult a helyzet, kaptunk is érte sokat. Hiszen mást sem hallott az ország, minthogy klientúrát épít a Fidesz, miközben minden normális demokráciában a pártoknak van klientúrája. Szerencsére vannak már olyan gazdasági vállalkozók, hol több, hol kevesebb gazdasági erővel, akik akár úgy is dönthetnek, hogy egy médiumot finanszíroznak. Persze ezt erősen befolyásolja, hogy hol, melyik területén vagyunk az országban. Mert hogy mennyire tőkeerős, mennyire sikeres és mennyire veszélyes számára, amit felvállal - mert bár demokráciában élünk, de a regnáló hatalom nem nagyon nézi jó szemmel, ha valaki nem hozzá tartozó, de ha még egy tőle eltérő világlátású médiumot is támogat, nohát akkor könnyedén vegzálja az APEH és a különböző állami intézmények meg hivatalok. Mert ezeknél a vállalkozásoknál azért jóval szigorúbban nézik a papírokat, mint máskülönben. Tehát azért több ponton végig kell azt gondolni, hogy ki mibe vág bele, de ha a felvevőpiac erős, akkor az bizonyos értelemben védelmet is nyújthat ezeknek a médiumoknak. Szerintem, egyelőre más út nincs.
R. J., szentes.fidesz.hu