Kovács Árpád aláhúzta: az állami feladatok tartalmi meghatározása és annak szabályokba foglalása nélkül nem teremthető
meg az átlátható finanszírozás sem.
Hozzátette, hogy mindez nem nélkülözheti a központi költségvetés feladatainak rögzítését sem.
Kovács Árpád kifejtette: ahhoz, hogy az államháztartás átláthatósága javuljon, az ellenőrizhetőség erősödjék, megkerülhetetlen az államháztartás nagy ellátórendszereinek átfogó és összehangolt korszerűsítése. E nélkül csupán rövid távon kezelhetőek az egyre inkább jelentkező pénzügyi feszültségek, finanszírozási gondok - emelte ki az Állami Számvevőszék elnöke.
Az elmúlt év egyik legnagyobb eredményének nevezte azt, hogy 2004-ben a lefolytatott zárszámadási vizsgálat során teljes körűvé vált az ÁSZ által vállalt körben a zárszámadást megbízhatósági nyilatkozattal lezáró számvevőszéki ellenőrzés. Ez lekötötte az éves közvetlen ellenőrzési kapacitás mintegy 20 százalékát.
Az Állami Számvevőszék az elmúlt évben 70 jelentést készítettezen túlmenően önálló jelentésben adott képet az Országgyűlésnek az előző évi saját tevékenységéről.
Az ellenőrzési intézmény természetesen tavaly elvégezte a zárszámadási és költségvetési törvényjavaslatokhoz kapcsolódó ellenőrzéseket, illetve véleményezést, egyúttal a Magyar Távirati Iroda Rt. 2002. évi, valamint a 2003. évi gazdálkodásának ellenőrzéséről készített számvevőszéki jelentések is az Országgyűlés plenáris ülése elé kerültek.
Kovács Árpád szerint az elmúlt év egyik kiemelkedő eseménye volt, hogy a Nemzetközi Számvevőszékek Szövetsége (INTOSAI) Budapesten rendezte meg XVIII. kongresszusát és Magyarország számvevőszékének elnökét választották a nemzetközi szervezet elnökévé. A kongresszuson 149 ország és 12 nemzetközi szervezet vitatta meg az ellenőrzés nemzetközi szintű, aktuális kérdéseit.
Kérdésekre válaszolva elmondta: az ÁSZ álláspontja szerint a tervezett PPP-projektek, azaz az állami szféra és a magánszektor együttműködésében megvalósított beruházások során igen pontosan körül kell határolni a résztvevő partnerek feladatait, és ki kell dolgozni egy pontos garanciarendszert. Ellenkező esetben könnyen előfordulhat az, hogy az így megvalósított projekt során a magánvállalkozás viszi el a hasznot, míg az állami szereplőnek a veszteségek jutnak - tette hozzá.
Az ÁSZ-nak a kormány által beadott konvergencia programjához megfogalmazott kritikáival kapcsolatos kérdésre Kovács Árpád kifejtette: az Állami Számvevőszéknek nem feladata a konvergencia programban felvázolt gazdasági pálya megítélése. Arra azonban fel kell hívni a figyelmet, hogy az egyes években megjelölt államháztartási hiánycél milyen kockázatokkal jár, annak betartásához milyen előfeltételek kellenek.
Kovács Árpád hangsúlyozta: az elmúlt években, amikor kiderült, hogy az államháztartási hiánycél nehezen megvalósítható, vagy megvalósíthatatlan, akkor az évközi módosítások nem voltak konzisztensek, nem az egész államháztartási rendszerre hatottak, csak egyes részterületekre, így a vélt megoldások sem lehettek tartósak.
MTI - fideszfrakcio.hu