A tervezet szerint a Főváros hatósági árat vezetne be. Mindezt a piaci viszonyokra fittyet hányva, durván beleavatkozva kívánja a szakmára és a budapestiekre erőltetni. A budapesti taxis szakma régóta hangsúlyozza, hogy átfogó megoldásra van szükség. Fontos egyszerre szabályozni a taxik létszámát és a minőségi követelményeket, a használható drosztok számát, és az árakat, a szigorú és következetes ellenőrzést. A jelenlegi rendeletmódosítás azon túl, hogy a telefonos taxi rendelés esetén jelentősen megemelt fix tarifát határoz meg, kísérletet sem tesz a komplex rendezésre, ezért alkalmatlan a probléma kezelésére. A tervezet nehéz helyzetbe hozza azokat a szolgáltatókat, akik a fix és biztos üzlet reményében telefonos ügyfeleiket kedvezményes szerződéssel csábították magukhoz. Ugyanakkor a változtatás semmiféle előrelépést nem mutat a feketén fuvarozó hiénák visszaszorítására, az ellenőrzés hatékonyabbá tételére. A jelenlegi tervezet a becsületes taxisok és az utasok mellett a Fővárosnak sem jó, mivel az illegális szektor indirekt erősítése miatt jelentős adóbevételtől esik el.
Fontos szem előtt tartani, hogy a Főváros elemi érdeke a jól szabályozott és ellenőrzött taxis szolgáltatás. A taxizás visszaszoríthatja a saját gépjármű használatot, jelentősen csökkentve a parkolási gondokat. Az sem véletlen, hogy például Londonban a taxik az autóforgalom elől elzárt területekre is behajthatnak, és mehetnek a buszsávban.
A tervezet szerint ezen városi közszolgáltatás is jelentős áremelés elé néz, mely nem párosul a szolgáltatás minőségének javulásával. A Fidesz-MKDSZ frakció fontos eszköznek tartja a hatósági ár bevezetését, de azt csak egy komplex, a taxi szolgáltatást meghatározó valamennyi szempont figyelembe vételével és egységes kezelésével kialakított rendszerben tudja elképzelni.
Wintermantel Zsolt
frakcióvezető-helyettes
2005. április 20.