Draskovics talán minden idők leghatékonyabb magyar pénzügyminisztere volt, hiszen működése idején havonta csaknem százmilliárd forinttal tudta növelni az államadósságot, a tervezett éves költségvetési hiányt pedig röpke négy hónap alatt 71,3 százalékra teljesítette. Ezen képességeit a kormányfő mindig becsülte és nagyra értékelte, kirúgásakor sem maradt el a miniszterelnöki vállveregetés.
Gyurcsány Ferenc nem takarékoskodik a dicsérő szavakkal. Németh Imrét az egekig magasztalta leváltása alkalmából, mintha eltávolítása a miniszteri székből szakmai, politikusi pályafutásának megkoronázása lenne. Persze minden eddigi lecserélt minisztert megdicsértek, mondván, kimagaslóan jó munkát végzett, nem véletlen, hogy a 2002-ben alakult koalíciós kormányból már csak Magyar Bálint és Lamperth Mónika maradt a tárcája élén, őket még távolodóban sem lehetne megdicsérni. Németh kiváló teljesítménye is nézőpont kérdése, mert a miniszterelnök felettébb különös kritériumok alapján választja ki és váltogatja munkatársait. Akivel elégedett, az nem feltétlenül vívja ki a választópolgárok osztatlan elismerését is. Németh minisztersége alatt folyton visszatérő kifogás, magyarázat volt, hogy a magyar gazdák drágán termelnek, márpedig ez nem ok, hanem következmény, és a tárca működését minősíti. Nem kizárt, a menedzser típusú utódtól azt várják, hogy a magyar gazdák még drágábban termeljenek, s ez esetben vitathatatlanul indokolt volt a csere.
Draskovics és Németh hiányát Veres János, illetve Gráf József lenne hivatott pótolni, ők inkább megfelelnek a Gyurcsány-féle speciális követelményeknek. Közös bennük, hogy mindketten az MSZMP apparátusában szerezték meg szertágazó "szakmai" tapasztalataikat, s ami a legfontosabb: anyagilag igen jól vannak eleresztve. (Akárcsak Kóka János, aki Csillag Istvánt követte a gazdasági miniszter székében, vagy Csák Ferenc, a soproni időközi választás szocialista reménysége.) Veres János alkalmasságát bizonyítja, hogy a parlament egyik legvagyonosabb képviselője, sikeres vállalkozó, rengeteg erdők, földek, ingatlanok tulajdonosa. Gráf József mellett szól, hogy milliárdos értékű mezőgazdasági cégekben vannak érdekeltségei, de sokoldalúságára jellemző közreműködése a hajdani Kód Rt. létrehozásában, amely vállalkozás a Tribuszerné vezette Tribu Bt., majd T & KG jogutódja szeretett volna lenni. (A félreértések elkerülése végett: a Kód Rt. megalakult, de Tribuszerné üzelmeiben nem vett részt és azt nem folytatta tovább.) Mindenesetre az új minisztereknek van mit aprítaniuk a (külföldről behozott) tejbe, s ez a kormányfőnek különös kedvére van. Gyurcsány 1996-os, azóta elhíresült nyilatkozata szerint: "10 év múlva a világot Magyarországon sem a politikusok fogják irányítani. A politikusok azért vannak, hogy az országban élők érdekeit olyan módon hangolják össze, hogy béke legyen. Kinek lesz akkor nagyobb az érdekérvényesítő képessége? Annak, aki alkalmazottként százezer forintot keres, vagy annak, aki mögött egymilliárd forint van. Nyilván az utóbbiaknak." Gyurcsány álma megvalósulni látszik. Lehet, jövőre már licitálni fognak a miniszteri székekre, államtitkári posztokra, sőt, ha ilyen rohamléptekben fejlődnek a honi közállapotok, az is megeshet, hogy a miniszteri tisztségeknek börzei árfolyamuk is lesz. Formálódik a Magyarország nevű részvénytársaság.
Ugró Miklós; Magyar Nemzet
mno.hu - fideszfrakcio.hu