Véget ért az április és az ekkorra ígért 60-80 százalékos taxitarifa-emelkedést előidéző fővárosi rendelettervezet még nem került a közgyűlés elé. A Gazdasági Versenyhivatal kifogásai nyomán Rusznák Imre, a tervezet benyújtója jogi szakértőt kért fel, hogy vizsgálja meg, megfelel-e a tervezet az uniós versenyjognak. Rusznák elmondta, hogy meg lenne lepődve, ha kedvezőtlen döntés születne, hiszen Európában több helyen alkalmazzák a fix tarifákat (Ausztria, Németország, Írország és Nagy-Britannia egyes városaiban, bár egyik országban sem terjed ki a helyi hatóságok szabályozása a szerződéses megrendelésekre). Úgy tűnik tehát, hogy a cél a GVH kibékítése, de az is előre borítékolható, hogy mindez valószínűleg nem sok eredményre vezet, hiszen a hivatal komoly kifogásai mellett csak zárójelben szerepelt, hogy az sem egyértelmű, a közösségi versenyjoggal összhangban áll-e a rendelet.
Teljesen ugyan nem lehet kizárni, de valószínűleg nem ütközik az uniós versenyjogba a tervezet, mivel ez leginkább csak határokon átnyúló tevékenységeket szabályoz - mondta Kovács Csaba, a GVH munkatársa. Véleménye szerint a javaslat nem felel meg az ártörvénynek, ez volt a legfőbb oka annak, hogy a GVH-ban olyan nyilatkozatok születtek, hogy ha a tervezet ilyen formában kerül elfogadásra, akkor a hivatal az Alkotmánybírósághoz fordul. Az ártörvény előírja, hogy figyelembe kell venni a helyi viszonyokat és költségorientáltnak kell lennie a rendeletnek, a tervezet azonban ezeket egyáltalán nem teljesíti, még költségelemzéssel sincs alátámasztva - mondta Kovács. Az alkotmánysértés mellett ráadásul indokolatlanul és durván korlátozza a versenyt - persze a GVH is egyetért azzal, hogy a teljesen szabad verseny ezen a piacon nem tartható.
A főváros frakciói között sincs megegyezés a rendelettervezet kapcsán. Bőhm András, az SZDSZ frakcióvezetője úgy véli, hogy amíg a taxisok között nincs megegyezés, nincs értelme annak, hogy a főváros ezzel a kérdéssel foglalkozzon. Ennek ellenére nem veti el a fix árak támogatását, de csak abban az esetben, ha az valóban alkalmas a budapesti taxispiac problémáinak orvoslására. A fővárosi taxispiacot négy tényező határozza meg, az ár, a taxik száma és műszaki, illetve egyéb minősége, a drosztok száma és a megfelelő elhelyezkedésük, valamint az ellenőrzés - mondta Wintermantel Zsolt, fővárosi fideszes képviselő. Véleménye szerint ha a négy tényezőből csak egyet szabályoznak, az nem vezet a piac rendeződéséhez, semmi nem változik, csak az ár lesz magasabb. A Fidesz-frakció szerint nem megfelelő a koncepció, és jelenlegi formában nem támogatják. A főváros csak az árakba szólhat bele jelenleg, saját hatáskörben nem dönthet például a taxisok számának korlátozásáról, így minden bizonnyal a főváros berkein belül nem megoldható a probléma.
Forrás: Index, a Napi Gazdaság 2005. május 5-i cikke nyomán