A mennyiségi csökkenés előreláthatólag a tavalyi mintegy 350 milliárd forintos árbevétel 10-15 százalékos mérséklődésével jár. Mintegy 35-40 milliárd forint árveszteségre számíthatnak az ágazatban tevékenykedők.
A szakember elmondta: a mintegy 2,8 millió tonnás eddigi össztermés-csökkenésre azért kell számítani, mivel az unió piacán rendkívüli módon megnőtt a Thaiföldről, a Kínából és Indiából származó import zöldségek aránya. Így Magyarországon elsősorban a csemegekukorica, a zöldborsó és az ipari paradicsom mennyisége csökken majd az előrejelzések szerint. A csökkenés a magyar stratégiai termékeket, például a paprikát, a paradicsomot, az uborkát, dinnyét, meggyet, őszi- és kajszibarackot nem érinti.
A várható bevételkiesés mérséklése érdekében a magyar szakmaközi szervezet és terméktanács már felvette a kapcsolatot az Európai Unió nagy zöldség- és gyümölcstermelő országainak hasonló érdekképviseleti szervezeteivel. Javasolta, hogy együttesen lépjenek fel az unió liberális zöldség-gyümölcs importpolitikájával szemben - mondta Mártonffy Béla.
A terméktanács igazgatója a küldöttközgyűlésről szólva elmondta: a TÉSZ-ek megerősítését tűzték ki célul, továbbá azt, hogy a megerősített termelői értékesítő szervezetek képessé váljanak az úgynevezett másod-, illetve harmadlagos szerveződések létrehozására. A szakember szerint csak így van esély arra, hogy a magyar áruk piacképes módon jelenjenek meg a külföldi piacokon. Ehhez az idén legalább 6-7 milliárd forintnyi állami forrásra volna szükség az ágazatban.
A közgyűlés résztvevői szorgalmazták a minőségellenőrzési rendszer létrehozását az ágazatban annak érdekében, hogy a rossz minőségű külföldi áru ne jöhessen be a magyar piacra. Emellett a jó minőségellenőrzési rendszer - a megfelelően alkalmazott szankciók hatásaként - áttételesen piacvédelmi eszköz is lehet.
A küldöttközgyűlés szorgalmazta továbbá, hogy a szakmaközi szervezetet és rendszert az unióhoz hasonlóan a magyar agrárkormányzat is akkreditálja. Emellett a szakemberek szükségesnek tartják egy olyan hiteles export-import adatbázis létrehozását az ágazatban, amelynek segítségével megkönnyíthető a piaci tervezés és ezekhez az adatokhoz minden gazdálkodó díjmentesen hozzájuthat.
A küldöttközgyűlésen részt vevők egyöntetű álláspontja volt az, hogy a magyar áruk marketingtámogatását az eddiginél eredményesebben kell végrehajtani nemcsak külföldön, hanem belföldön is. Ehhez legalább 70-200 millió forintra volna szükség 2005-ben.
MTI - fideszfrakcio.hu