fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Még többet várhatunk buszra, villamosra
2005. május 18., 12:17
2005. május 2-án léptette életbe a Budapesti Közlekedési Rt. (BKV Rt.) azt a járatritkítási csomagot, melytől évi többszázmilliós megtakarítást remél. Számos buszjárat ritkítása mellett nagy forgalmú villamosvonalak menetrendjét is érintette a szolgáltatáscsökkentési program első üteme, amelynek folytatását a BKV kilátásba helyezte. Májustól az angyalföldi utasok vasárnap reggel, ha a Lehel téri piacra mennek vásárolni, nem tíz percet várnak a 14-es villamosra, hanem húszat.

Esténként a pestlőrincieknek 20 helyett 40 percet kell várniuk a 36-os buszra, de említhetjük a Hegyvidéket is: a Mártonhegyre közlekedő 102-es busz munkanapokon kora este negyed- helyett félóránként indul, míg a rózsadombi 91-es járatra hétvégén reggelente szintén fél órát kell várni. A sort folytathatjuk a belvárosi 5-ös, 15-ös vagy 105-ös buszokkal, amelyek az igen forgalmas délelőtti időszakban is jelentősen ritkultak. Persze nem csak akkor: a 15-ös buszra például 21 óra után szintén fél órát kell várni. Ritkábban közlekednek esténként és hétvégenként a Józsefvárost, Kőbányát és az Új Köztemetőt ellátó 28-as és 37-es villamosok is. És a sort még folytathatnánk...
A BKV Rt. a tömegközlekedési szolgáltatást a Fővárosi Önkormányzat jóváhagyása nélkül fejlesztette vissza, figyelmen kívül hagyva, sőt megszegve a főpolgármester által aláírt és a Fővárosi Közgyűlés által néhány hónapja jóváhagyott Paraméterkönyvet. A ritkításokról nem csak felügyeleti szervét felejtette el tájékoztatni a BKV Rt.: az utasok figyelmét semmilyen módon nem hívták fel a menetrendek változására.
Az ügy tisztázása céljából Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes segítségét kértük és kérjük. Bízunk abban, hogy a Főváros mihamarabb helyreállítja a május másodika előtt érvényes szolgáltatási színvonalat, és az őszre tervezett további járatritkítások életbeléptetését sem engedélyezi.
Ellentmondásos, hogy míg a városvezetés végre egyértelműen kiáll a tömegközlekedés fejlesztése és - úgy a fejlesztésekben, mint a napi közlekedésben - a közösségi közlekedés előnyben részesítése mellett, addig a közlekedési cég a járatokat ritkítja. A BKV engedély nélküli ritkítási programja az utasszám csökkenését segíti elő, áttételesen növeli a személygépkocsiba ülők számát, s ezzel szemben áll minden korszerű környezetvédelmi vagy közlekedésfejlesztési alapelvvel.
Egyesületünk álláspontja szerint megengedhetetlen az, hogy miközben a BKV tehetetlen és túlméretezett bürokratikus apparátusának működtetésére évente milliárdok folynak el, a cég az utasok - amúgy sem kifogástalan - kiszolgálásán takarékoskodjék, s mindezt az őt tulajdonló, hatóságként felügyelő és elméletben irányító Fővárosi Önkormányzat tudta nélkül megtegye, megtehesse.

Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
Forgalomszervezés munkacsoport