A héten akár újabb jelentős üzemanyag-áremelést is bejelenthet a Mol Rt. Ez elérheti, sőt meg is haladhatja a cég által márciusban végrehajtott hétforintos emelés mértékét. Az elmúlt hetekben a nemzetközi devizapiacokon erősödött a dollár, aminek hatására a forint/dollár kurzus jóval a 200 forintos szint fölé került. Mindez árainak újabb drasztikus emelésére késztetheti az olajtársaságot. Június elejére a nemzetközi kőolajtermék-piacok árai újra felfelé vették az irányt, és ez az árak olyan kombinációját hozta létre, aminek eredője csak újabb áremelés lehet.
A hazai üzemanyagárakat az idén azt tartotta viszonylag stabilan a kőolaj és a kőolajtermékek olykor hisztérikusan is változó (legtöbbször emelkedő) árainak ellenére, hogy a dollár, illetve annak forintban kifejezett ára viszonylag alacsony maradt. Egészen pontosan tavaly október óta nem volt példa arra, hogy a hazai bankközi piacon a dollár árfolyama a 200 forintot meghaladja, sőt sokszor a 190 forintot sem érte el. Mivel a dollárban magas üzemanyagárak gyenge dollárral párosultak, a hazai kutaknál csak ritkán haladták meg az árak a 250 forintot (a gázolaj esetében alatta maradtak).
Az elmúlt hónap második felétől viszont, úgy tűnik, minden rosszul alakult az autósok számára. A dollár folyamatosan erősödött, szerdán már kis híján 208 forint körül járt (részben a forint gyengülésének, részben az 1,28-ról 1,22-re eső euró/dollár keresztárfolyamnak betudhatóan), a benzin és a gázolaj pedig a hónap első felét jellemző áresés után szintén felfele vette az irányt, és a hónap végére elérte, sőt meg is haladta a hónap elején érvényes szinteket. Ez azt jelenti, hogy egy tonna benzin 526 dolláros vagy a gázolaj 487 dolláros árát már vagy tíz forinttal drágább dollárral kell fizetni.
A dollár drágulása a szakértők szerint tartós trend kezdete, az üzemanyagárakat - legalábbis rövid távon - senki nem meri csökkenőnek jósolni, ezért forintgyengülés esetén könnyen lehet, hogy a hazai kutaknál a hármassal kezdődő árakat is meg kell majd szokni, akár már az idén.
Nagy kérdés, hogy erre hogyan fog reagálni a Mol vagy a hazai politika. Egyiket a részvényesek, másikat a választók jelentős hányadát kitevő autósok szorongathatják. A Mol eddig is nehézkesen tudta csak indokolni a részvényeseknek, ha időnként nem követte a nemzetközi árakat, hiszen az a cégnek profitkiesést jelent. Erre kényszeríteni az olajtársaságot jogi eszközökkel valószínűleg nem lehet (bár a Slovnaft példája azt mutatja, hogy lehetnek, akik megkísérlik). Az áremelkedést viszont ezenkívül csak adócsökkentés ellensúlyozhatná, ez azonban már a politikusokra, és nem részvényesekre tartozik. A kötélhúzásból nem tudni, ki kerül ki győztesen, a probléma azonban, úgy tűnik, mindkét fél számára komoly, és valószínűleg nemcsak Magyarországon hanem a teljes eurórégióban.
Napi Gazdaság - fideszfrakcio.hu