fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Újrakezdés
2005. június 14., 20:26
Ha 2006-ban polgári kormány alakul, egyik első dolga lesz, hogy felelősségre vonja az eddig feltáratlan korrupciós ügyek vétkeseit - nyilatkozta a Heti Válasznak Áder János. A Fidesz frakcióvezetőjét Gyurcsány Ferenc tevékenységéről, a jobboldal választási ígéreteiről és a következő ciklus tennivalóiról faggatta a hetilap.

A közelmúltban többször magasba lendült a Fidelitas táblája, rajta a felirattal: Come back, Medgyessy! Ez most politikai ugratás, vagy komolyan gondolják, hogy Medgyessy idején jobb volt?

A szöveg megfogalmazása inkább tréfa, hiszen senki sem kívánhatja vissza komolyan Medgyessy Pétert. A felirat azt jelzi, hogy Gyurcsány Ferenc teljesítménye még elődjénél is gyászosabb. Medgyessy 2002-ben 400 ezer új munkahelyet ígért, utódja pedig nyomatékosította: "munkahely, munkahely, munkahely". Ehhez képest az elmúlt nyolc hónapban több mint 40 ezerrel több munkanélküli lett. Miközben 2004-ben havonta átlag 100 milliárd forinttal nőtt az államadósság, idén az első negyedévben a hitelnövekedés üteme az előző évinek több mint a kétszerese volt. A költségvetés hiánya már elérte az egész évre tervezett deficit 96,5 százalékát; adócsökkentés helyett adóemelések tanúi vagyunk, készülnek megemelni az áfát, az ingatlan bérbeadását egészségügyi járulékkal sújtják, és még sorolhatnám napestig.

Önök ügyetlenséget vagy kormányzati tudatosságot sejtenek ezen intézkedések mögött?

Magyarországnak szemlátomást olyan kormánya van, mely nem rendelkezik kellő államigazgatási tapasztalattal, így nem alkalmas gazdaságpolitika elkészítésére. Amiként pedig Medgyessy Péter nem tudott elszámolni a többletforrásokkal, Gyurcsány Ferenc sem képes megmondani, hová tűnt a pénz. Eddig harmincháromszor emeltek adót, januárig hat új adónemet vezettek be, ami 2004-ben és 2005-ben is több mint 500 milliárdos többletbevételt jelentett. Három év alatt bő négyezer milliárd forintnyi hitelt vett fel a kormány, több megszorítócsomag tanúi lehettünk, eladták a maradék állami vagyont. Háromszorosan is indokolt hát a kérdés: hol a pénz?

Ha így áll a helyzet, mekkora mozgásterük lehet önöknek, ha győznek 2006-ban?

Szűk. A Medgyessy-kormány azzal indult, hogy talált 330 milliárd forintot a költségvetésben, amelyből száznapos programját megalapozhatta. Jövőre rosszabb lesz a helyzet, így a következő polgári kormánynak komoly leleményre és szakértelemre lesz szüksége.

Ilyen helyzetben milyen ígéretekkel állhatnak elő a kampányban?

A kormányzati felkészülés eredményeképpen várhatóan kora ősszel fogunk konkrét javaslatokat letenni az asztalra. Nem vagyok híve az ígérgetésnek, a handabandázásnak - nem is így fogalmaztuk meg a programunkat sem 1998-ban, sem 2002-ben. Csöndben hozzáteszem, sokan kifogásolták is, miért nem ígértünk többet.

Le lehet porolni a 2002-es programot, és az akkori tervekkel előállni?

A Fidesz programjának továbbra is érvényes része, hogy támogatni kell a családokat, a gyermeknevelést, hogy új munkahelyeket kell létrehozni. E vállalásainkat az általunk kialakított családtámogatási rendszer hitelesíti és az a tény, hogy az Orbán-kormány alatt 236 ezer új munkahely jött létre.

Három éve programjukban az állt: 2006 végéig megteremtik a teljes foglalkoztatottságot. Most is tudnak ilyet ígérni?

Ha nem is a következő ciklus végére, de az az utáni időszakra ki lehet tűzni azt a célt, hogy minden dolgozni kívánó embernek legyen munkája.

A Fidesz a minap felvetette a családi adózás lehetőségét. Ha önök kerülnek kormányra, az adórendszer valóban figyelembe fogja venni, hogy valaki a fizetéséből hány családtagot tart el?

Igen. Ez annál is időszerűbb, mivel Gyurcsány Ferenc épp most készül felszámolni a gyermekek utáni adókedvezményt, s csak a nagycsaládosoknak hagyja meg, bár ott is csökkenti a kedvezmény mértékét - tízezerről négyezer forintra. Ez is mutatja a két kormány gazdaságpolitikája - mi több: népesedéspolitikája - közötti különbséget. Miközben pedig a miniszterelnök igazságosságról szónokol, a rendszer igazságtalanabb lesz. Gyermekei után ugyanakkora családi pótlékot fog kapni a többszörös milliárdos Gyurcsány Ferenc, mint egy munkanélküli. A legalacsonyabb keresetű, gyermeket nevelő családoktól pedig több ezer forintot vesz el a kormányfő, így több százezer család lesz kárvallottja a januári intézkedéseknek. Ráadásul az új rendszer nem a munkavállalásra ösztönöz, hanem azoknak kedvez, akik életüket eddig is a segélyekre építették.

Ebből egy dolog következhet: ha önök jutnak kormányra, visszaállítják a családtámogatási rendszert. Így lesz?

Ha a kormány nem jut józan belátásra, akkor egy dolgot tudok ígérni: a jövőre reményeink szerint hivatalba lépő polgári kormány mindenkinek visszaadja azt, amit Gyurcsány Ferenc ezen intézkedéssel elvett tőle.

Amikor a jobboldal a kormány gazdaságpolitikáját bírálja, Gyurcsány Ferenc azzal vág vissza, hogy a Fidesz visszakívánja a Kádár-rendszert, hiszen az államtól várja, hogy többet nyújtson, és kevésbé épít a magánkezdeményezésekre. Öntsünk tiszta vizet a pohárba: mit tart a Fidesz az államról?


Az ilyen vád különösen furcsa olyan ember szájából, aki a tudományos szocializmus bajnokaként az állam mindenhatóságát hirdette. De hagyjuk ezt, végül is mindenkinek változhat a véleménye. Nos, a Fidesz azt mondja: minden valamirevaló kormánynak van jövőképe, és számba veszi, hogy annak megvalósításához milyen lépésekre van szükség. Ha pedig azt látjuk, hogy a mezőgazdaságnak erősödnie kell, akkor ehhez kedvezményes állami hitelekre van szükség. Ha fontos, hogy a fiatalok otthonhoz jussanak, akkor meg kell teremteni a jutányos kölcsönök lehetőségét. Kérdem én, a német állam nem ad kedvezményes hiteleket? Tudtommal Németország piacgazdaság, s mégis jelentős állami támogatási rendszer működik, csakúgy, mint Franciaországban vagy Nagy-Britanniában.

"Amit a kormánypárti politikusok a K&H-ügyben művelnek, az nem más, mint bűnpártolás. Ígérhetem, ha jövő tavasszal megalakul a polgári kormány, akkor első dolga lesz a bűnösök felelősségre vonása" - tett a minap egy másik ígéretet. Csak nem támasztanák fel a közpénzügyi államtitkári posztot?

Ez a kijelentés nem általában a brókerügyről szólt, hiszen annak feltárását a bűnüldöző szervek annak rendje és módja szerint végzik. Arra utaltam, hogy Tóth András titkosszolgálati államtitkár tudtával megsemmisítették Kulcsár Attila telefonbeszélgetéseinek lehallgatási jegyzőkönyveit. Ez példátlan botrány, hiszen a bíróságon így nehezebb lesz kideríteni, mely szocialista politikusok érintettek az ügyben. Egy olyan visszaélés-sorozatban, melyben 16 milliárd forintnyi közpénz tűnt el szőrén-szálán, nem lehet ilyen hibát elkövetni. Ha valaki mégis megteszi, annak felelnie kell. Természetesen ehhez nincs szükség új Keller Lászlókra. Egyébként tudunk más korrupciós ügyekről is, amelyekben el sem indult vagy túl lassan folyik az eljárás. A polgári kormány ezekben a kérdésekben is tiszta vizet önt majd a pohárba.

Ugyanakkor 2006-ban még a mostani kormány által kinevezett rendőri vezetők ülnek majd a helyükön, és Polt Péter legfőbb ügyész utódjáról is a hatályos koalíció fog gondoskodni.

Ha olyan politikusok kormányoznak, akik érintettek lehetnek egy-egy ügyben, nyilván lassítani próbálják a büntetőeljárást. Ám ha olyanok kerülnek a kormányrúdhoz, akiknek szemernyi gondot sem okoz az igazság feltárása, majd nyilván olyan rendőri vezetőket keresnek, akik a büntetőeljárás mielőbbi lefolytatását tekintik legfontosabb szakmai céljuknak. Természetesen a törvényes kereteken belül.

Maradjunk hasonló témánál. "Nem kellett volna közel 30 ezer pártkatonával felduzzasztani az állami apparátust, ami a magyar adófizetők több mint százmilliárd forintjába kerül évente" - mondta a közelmúltban. Mit lesz ezekkel az emberekkel, ha önök kormányra kerülnek? Ha megtartják őket, kérdés: miért? Ha meg egyszeriben elbocsátanak 30 ezer embert, az szintén érdekes helyzetet teremtene.

A baloldali koalíció az olcsó állam jelszavával ellentétben milliárdokat költött új irodabútorokra, mobiltelefonokra, gépkocsikra, és 30 ezer új embert, többnyire pártkatonát vitt az államigazgatásba. Azt tudom ígérni, hogy akik pártalapon kerültek a tisztségükbe, és nem folytatnak hasznos tevékenységet, nem sokáig maradnak a helyükön, ha a Fidesz kormányra kerül.

Ahhoz persze meg kell nyerni a választást. A hét végi kongresszuson pedig átalakul a Fidesz vezetése: alelnök lesz Varga Mihály és Pelczné Gáll Ildikó. Ők milyen érdemek alapján várományosai a tisztségnek?

Varga Mihály sikeres pénzügyminiszter volt, s ma ő az, aki higgadt elemzéseivel emlékezteti a kormányt ígéreteire, figyelmezteti a romló gazdasági helyzetre és az abból fakadó következtetések levonására. A választási program összeállítása idején indokolt egy makrogazdasági szemlélettel rendelkező szakpolitikus részvétele az elnökségben. Gáll Ildikó kétdiplomás közgazdász, háromgyermekes családanya, a miskolci egyetem tanszékvezetője, akinek tudására nagy szükség lesz a következő kormányzati munkában.

Ő csak néhány éve csatlakozott a Fideszhez. Miként fogadják majd gyors előmenetelét a régebbi párttagok? Alelnökként lesz kellő súlya?

Ez csak azon múlik, hogy milyen teljesítményt nyújt. Aki jól dolgozik, azt a tagság hamar befogadja. A Fideszben a kezdetek óta a munka legitimálja az embereket. Aki mögött pedig a teljesítmény elvékonyodik, attól a tagság előbb-utóbb megvonja a bizalmát.

Korábban szóba került, hogy ismét szétválasztják a pártelnöki és miniszterelnöki tisztséget. Napirenden van még a kérdés?

A kongresszus nem fog erről tárgyalni, és biztos vagyok benne, hogy a következő egy esztendőben nem lesz időszerű a kérdés. Egy évvel a választások előtt én nem is támogatnám a szétválasztást.

A 2002-es vereség után sokáig az országgyűlési frakció vitte a hátán a Fideszt, és időbe telt, míg a párt magára talált. Az együttműködés azonban nem mindig ment döccenők nélkül. Ma milyen a munkamegosztás?

Pokorni Zoltán lemondása után ügyvezető elnökként majdnem egy évig én irányítottam a pártot, így már csak a személyi egybeesés is magyarázta az ön által említett helyzetet. Orbán Viktor visszatérése a párt élére valóban új munkamegosztást hozott. Abban viszont nincs változás, hogy a politikai stratégiai kérdéseket, a választásokra való felkészülés, a szervezetépítés szabályait a párt elnöksége határozza meg, a frakció munkájáért, napi kommunikációjáért, a kormány bírálatáért pedig a képviselőcsoport vezetése felel.

A szövetséggé alakuláskor többen azt mondták: a párt mostantól sokszínűbb, ergó vitatkozósabb lesz. Vitáról éppenséggel lehetett hallani, de nem az újonnan csatlakozók miatt, hanem két alapító: Orbán Viktor és ön között. Valóban volt önök között feszültség?

Próbálkozások mindig vannak a baloldalon, hogy nem létező feszültségeket gerjesszenek, vagy a meglévő véleménykülönbségeket felnagyítsák. Most képzelje el, hogy ha az elmúlt tizenöt évben soha nem vitatkoztunk volna. Biztosan meglepném, ha ilyet állítanék, nem? Persze, hogy vannak véleménykülönbségek, de ezek segítenek kiérlelni a közös álláspontot. Nagy hirtelen nem is tudnék olyan ügyet említeni, melynek megvitatásakor az elnökség valamelyik tagja - legalább az ördög ügyvédje szerepében - ne tette volna fel azokat a kérdéseket, amelyeket a jó döntéshez meg kellett válaszolni.

A 2006-os választásokra visszatérve: el tudja képzelni, hogy együttműködnek az MDF-fel?

Nem az a kérdés, hogy én mit tudok elképzelni. Mi felajánlottuk az MDF-nek, hogy ismét legyen közös lista, ám ezt a párt elnöksége elutasította, és Dávid Ibolya bejelentette, hogy egyedül kívánnak indulni. Hogy így mire jutnak, majd meglátjuk. Egyet tudok: a két időközi választáson, Szécsényben és Sopronban az MDF jelöltjei harmatosan szerepeltek.

Ám ha az MDF nem jut be a parlamentbe, könnyen lehet, hogy a rájuk adott néhány százalék fog hiányozni a kormányalakításhoz. Ez esetben - feltételezve, hogy a szabad demokraták megugorják az ötszázalékos küszöböt - az SZDSZ szóba kerülhet koalíciós társként?

Célunk, hogy a Fidesz egyedül megszerezze a mandátumok többségét. Ehhez az kell, hogy az egyéni választókerületek legalább kétharmadát megnyerjük, és az MSZP-vel legalább döntetlen körüli eredményt érjünk el listán. Így a Fidesz mandátumainak száma meghaladja a szocialistákét, és ha be is kerül az SZDSZ, a két párt együttesét. Ha pedig az MSZP és az SZDSZ együtt mégis több mandátumot kapna, ismét ők alakítanak kormányt. Teszem hozzá gyorsan: ez az ország szempontjából végzetes következményekkel járna. A Fidesz egyedüli győzelmében kételkedőknek pedig azt tanácsolom, nézzék meg az európai parlamenti választások eredményét. Akkor a Fidesz egyedül több szavazatot kapott, mint a másik három parlamenti párt együttvéve.

hetivalasz.hu - fideszfrakcio.hu