Eredménytelenül zárult a BKV reprezentatív szakszervezetei és a cég vezetése közötti tegnapi tárgyalás a kollektív szerződés betartásáról. Mivel a társaság nem teljesíti a tavalyi szerződésben foglaltakat, és a tegnapi határidő lejártáig nem is vállalták - pénzhiányra hivatkozva - a szerződés betartását, az érdekképviseletek sztrájkra készülnek. Ugyanakkor valószínűleg bírósághoz is fordulnak, azt kérve: a bíróság soron és peren kívül mondja ki a BKV szerződésszegését.
A munkavállalók panaszai egyáltalán nem új keletűek, a szakszervezeti vezetők azonban most úgy döntöttek, kikényszerítik végre a cégvezetéstől a munkakörülmények javítását, az erkölcsi és az anyagi megbecsülést is. A BKV reprezentatív szakszervezeteinek vezetői összefogtak - hosszú évek óta először volt ekkora egység -, s levélben kérték a főpolgármestert, tárgyaljon velük gondjaikról, s azok orvoslásáról. Korábban a társaság vezetésével is egyezkedtek, 2003-ban nyílt levélben követelték a körülmények javítását. Tavaly - hosszú, kemény tárgyalássorozat végén - alá is írták azt a kollektív szerződést, amelyben a menedzsment vállalta a kérések teljesítését s a több pihenőidő biztosításához szükséges menetrendi átalakítást. A határidő tavasszal lejárt, a cégvezetés pedig most pénzhiányra hivatkozva felrúgja, pontosabban nem teljesíti a megállapodást - tudta meg a lap Nemes Gábortól. A Budapest Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének elnöke hangsúlyozta, Budapesten működik az egyik legszínvonalasabb tömegközlekedés Európában, de a fenntartásához és a cégvezetés által elvárt színvonaljavításhoz radikálisan változtatni kell a körülményeken. A tizenkét és fél ezer dolgozót képviselő szakszervezetek vezetői azonban anyagi és erkölcsi megbecsülést is várnak a cég- és a városvezetéstől.
Az elnök úgy véli - s ezt közös levelükben is megírták a főpolgármesternek -, hogy a főváros mint tulajdonos, a nagy feszültségek és a problémák elől folyamatosan kihátrál, cserbenhagyja a céget. Hiába harcolták ki az államtól a BKV-nak is a normatív támogatást, az nem fedezi a költségeket, ezért a szolgáltató továbbra is veszteséges. S mivel a főváros nem finanszírozza kellőképpen a tömegközlekedést, az utasok egyre inkább romló színvonallal szembesülnek.
A szakszervezet és a cégvezetés folyamatosan egyeztet a szerződésben foglaltak teljesítéséről, ám a menedzsment egyelőre pénzhiányra hivatkozva nem tudja biztosítani a körülményeket. Ezt Aba Botond, a BKV vezérigazgatója korábban az MTI-nek is megerősítette. Kifejtette: a gondok részben abból erednek, hogy a kollektív szerződés tavaly úgy módosult, hogy az eddigi húsz perc mellett még egy hasonló időtartamú pihenőidőt is elfogadtak. A teljesítéshez azonban előbb meg kell találni a pluszforrásokat - nyilatkozta -, amely 400 millió forinttól 1,2 milliárd forint is lehet. Ennyi szabad forrás jelenleg nem áll rendelkezésükre, s nem kaptak engedélyt a fővárostól az üzleti tervtől való eltérésre sem. A vezérigazgató közölte: szeretne mielőbb, júliusig vagy szeptemberig megegyezni az érdekképviseletekkel. A távirati irodának adott nyilatkozatában hangsúlyozta: vannak olyan szakszervezeti követelések is, amelyeket felelős cégvezetőként soha nem fogadhat el. Így például azt, hogy az úgynevezett második szinttől lefelé cseréljék le a társaságnál a vezetőket.
nol.hu - fideszfrakcio.hu