fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Kevés, de drága
2005. július 16., 11:08
Már nem tudom, hogy mi jobb: ha épít vagy ha nem épít autópályát a jelenlegi kormány Magyarországon. Bár közeledünk a választási ciklus vége felé, csak tegnap sikerült átadni az első olyan sztrádaszakaszt, amit nagyobbrészt nem az Orbán-kabinet készített elő. Húsz kilométerről van szó, ennyi valósult meg a négy évre beígért nyolcszázból. Húsz nagyon drága kilométer, amit ráadásul még ki sem fizettünk.

Az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közötti bővítése mindemellett egy olyan avatási hullám nyitányának számít, ami százmilliárdokkal növeli az ország adósságát, további súlyos terhet rak a következő kormányok, sőt a gyermekeink vállára is. Sokba kerül ez a mulatság, túl sokba. Főleg akkor, ha valójában a szocialisták választási kampányát szolgálja a közpénz szórása. A szakemberek szerint teljesen alaptalan és irreális nyolcszáz kilométeres ígérvény lényegében már a választás másnapján a fiókba került. A szocialisták sztrádaépítő lendülete kimerült abban, hogy hatalomra kerülésük után gyorsan learatták a polgári kabinet által nevelgetett babérokat. Az M3-as meghosszabbítását még Orbánék készítették elő, de már Medgyessyék vágták át a szalagot. Aztán jó ideig nem történt semmi, egészen tegnapig. A szintén még az előző kormány idején elindított Balaton-parti beruházást a kirobbanóan sikeres magyar gazdasági csoda jegyében adta át a közforgalomnak Kóka János, megtoldva azzal a bejelentéssel, hogy ennyi sztrádát még egyik kormány sem épített a rendszerváltozás óta ebben az országban.
Az még a kisebbik gond, hogy a nyolcszázból elkészült húsz kilométer ténye enyhén szólva semmivé teszi a lehengerlő kormányzati kommunikáció jegyében született miniszteri csúsztatást. Nagyobb igazság, hogy az ország egyik legdrágább szakaszát kapták meg tegnap a polgárok. Nem hallhattunk az ünnepélyes beszédekben arról semmit, hogy az új sztrádarész minden egyes métere több mint hárommillió forintunkba került. Kilométerenként hárommilliárd az ára, ami durván két és félszerese az Orbán-kormány idején kifizetett kivitelezési áraknak. Arról sem igen beszélnek a jövőre avatási rekordra készülő szociálliberális politikusok, hogy az erőltetett menet érdekében ősszel hihetetlen összegű - hárommilliárd eurós, azaz mintegy 750 milliárd forintos - kötvény kibocsátására kerül sor. Emellett az állami autópályacégek további hiteleket vesznek fel, s az építés költségét megelőlegező magántőke is többlettel kapja vissza a kölcsönt. A többszörösen megtekert eljárás, könyvelési trükk végső célja, hogy az iszonyatos összegekbe kerülő beruházások ne terheljék az idei költségvetést. Mert abból nem telne egyetlen méter autópályára sem. Az ország olyan nagy pénzügyi zavarban van, hogy luxusnak számít a sztrádaépítés. Mégis ezt teszi a kabinet, nem törődve a következményekkel: jöhet utánuk az özönvíz.
Gondoljunk majd erre, ha jövőre felgyorsul a csinnadratta és az utazó cirkusz. Két átadási ünnepség között azt se felejtsük el, hogy 800 kilométeres ígérettel nyerték meg a szocialisták a választást, amit jogutódként a Gyurcsány-kabinetnek is vállalnia kell(ene). Érdemes arra is figyelni, hogy az új bejelentéseknek szintén nagyobb a hosszuk, mint a szélük. Most éppen 500 kilométerről beszélnek, amiből a választásig jó, ha száz teljesül.

Nánási Tamás; Magyar Nemzet

mno.hu - fideszfrakcio.hu