Milyen tevékenységekre, beszerzésekre, szolgáltatásokra kötött szerződést az elmúlt két évben a Budapest Airport (BA) Rt. az IFS Hungary Kft.-vel, a Trendex Holding Rt.-vel, illetve a MIS Consulting Rt.-vel? - vonta kérdőre lapunk öt hete a Ferihegyi repülőteret üzemeltető (ma még állami) cég illetékeseit. A tőmondatos felelet múlt péntekre érkezett meg: "a privatizáció miatt sajnos nem tudunk érdemben reagálni a kérdéseikre". Úgy tudjuk, valóban létezik egy titoktartási megállapodás, amelyet a privatizációs pályázatra jelentkező befektetők mellett a BA Rt. is ellenjegyzett, ám továbbra sem tűnt egyértelműnek, mi köze is van a fenti kérdésnek a magánosítási folyamathoz. A titkot végül a reptércég egyik felső vezetője oldotta fel a Heti Válasznak. "Ha valaki reptéri céget vesz, beleül a készbe, már ami az informatikát illeti. Az adatgazdák kirúgása, a vállalatirányítási rendszer felborítása ugyanis káoszt idézne elő" - állítja forrásunk.
A BA Rt. igazgatósága először 2002 decemberében szembesülhetett az informatika új kihívásaival. "Jelen előterjesztés célja, hogy megoldási javaslatot tegyen egy új, integrált vállalatirányítási rendszer gazdasági moduljainak gyorsított bevezetésére (...) a társaság irányíthatóságának biztosítása érdekében" - olvasható az akkoriban a mai kormányfő anyósa, Apró Piroska által vezetett testület elé tárt dokumentumokban. Bár az igazgatósági üléseken - a birtokunkban lévő jegyzőkönyvek és szakértői jelentések szerint - példátlan vita kerekedett az integrált vállalatirányítás mibenlétéről, alig két hónap múlva felszállt a füst. A győztes (alvállalkozói minőségben) az a 2000 májusában alakult, svéd anyacéggel megáldott IFS Hungary Kft. lett, melynek élén Weiszbart Zsolt - egy Puch Éva nevű hölgy párja - áll. Történelmi tény: Puch Éva közös családfán szerepel Puch Lászlóval, a Magyar Szocialista Párt pénztárnokával, ráadásul 2001-ig ugyanabba a Baranya megyei faluba (Lánycsók) volt bejegyezve a lakcíme, ahol egykor a szocialista politikus született s ahol ma is takaros otthont, illetve présházat tart fenn.
Kérdésünkre - Oda hatott-e Puch László, hogy a BA Rt. IFS-felhasználóvá váljék? - Weiszbart kitérő választ adott, de biztosította a kétkedőket: "az IFS-t a világ vezető megoldásaként tartják számon, többek között a stockholmi és az oslói repülőtéren is a mi szoftverünket használják". Hála - többek között - a BA-megrendelésnek, az IFS Hungary nettó árbevétele a 2002-es 178 millióról tavaly már 764 millió forintra szökött, ami példátlan siker egy frissen a magyar piacra lépő cég esetében.
Az integrált vállalatirányítás kiteljesítése után következhet egy másik, az úgynevezett műszaki-karbantartási irányítási rendszer, az AODB/RMS bevezetése Ferihegyre. Legalábbis erre utal, hogy a BA Rt. márciusban meghirdette, majd visszavonta, de - tudomásunk szerint - még a privatizációs folyamat lezárulta előtt újra meg kívánja hirdetni a vonatkozó pályázatot. Mindezt a nemzetbiztonsági szempontból fontos beszerzések szabályairól szóló 143/2004. számú kormányrendelet hatálya alatt - így ugyanis legálisan, felsőbb érdekekre hivatkozva lehet csökkenteni az ajánlattevők számát. Piaci pletykák szerint a legnagyobb eséllyel az Eclipse cégcsoport valamelyik egysége indulhat. E gyanút csak erősíti, hogy az Eclipse Informatikai Rt. felügyelőbizottságában helyet kapott az a Tuller András, aki a cargobázis ügyében (Heti Válasz, 2005. február 24.) már képviselte a BA Rt.-t. Egy ilyesfajta beszerzésnél az sem lehet mellékes - állítják forrásaink -, hogy a másik Eclipse-érdekeltségben, az Eclipse Assets Management Kft.-ben társtulajdonos Hevesi Tóth Ferenc egyszer már "bizonyított": a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat első embereként ellenjegyezte a Horn-ciklus Nádor-ügyeként elhíresült - titkosszolgálati eszközök beszerzésére irányuló - ügyletet.
A szoftverek mellett a hardveroldalon is biztosította a jövőt a BA Rt. Az elmúlt hónapokban több tízmilliós monitormegrendeléshez jutott például a Trendex Holding Rt., melyben idén május 31-ig igazgatósági tag volt a Gyurcsány-érdekeltségeket szintúgy belülről ismerő Antalóczi Zoltán. A mai kormányfő már a KISZ-mamutként ismert Ezermester Úttörő és Ifjúsági Kereskedelmi Vállalat végelszámolásakor együtt dolgozott Antalóczival, s később több cégébe (Altus Rt., Aldo Ingatlanfejlesztő Kft., ARK Vagyonkezelő Rt.) is befogadta - igazgatósági vagy felügyelőbizottsági tagként. A Trendex egy másik MSZP-s kötődésű reptéri lobbistához, Tatár Györgyhöz is közel került az évek folyamán. (A HVG információi szerint a Hollandiában és Magyarországon egyaránt honos vállalkozó korábban rendszeres nyugdíj-kiegészítést folyósított Grósz Károlynak.) A Tatár közvetett érdekeltségébe tartozó - és Jassó Mihály, az MSZMP valamikori budapesti első titkára felügyelőbizottsági tagságával működő - Tonlor Hungary Rt. 2003 végén két Trendex-céget is felvásárolt (Verticom 2002 Kft., West Trend Communication Kft.), a Zrínyi Nyomda Rt. vezető testületeiben pedig nemrégiben mind a Trendex, mind a Tonlor potentátjai tiszteletüket tették. A politika közeli nagyhalakat látva csak keveseknek tűnik fel, hogy a Hárskuti János BA-vezérigazgatóhoz köthető (lásd táblázatunkat), ugyancsak informatikában utazó MIS Consulting Rt. referencialistáján szintén előkelő helyen szerepel a Budapest Airport.
Úgy tudjuk, a Hárskuti-féle menedzsment e hét péntekig találkozik a reptércég kérőivel - afféle privatizációs egyeztetés gyanánt. Nekik talán elárulják, amiről a Heti Válasz olvasói hivatalos formában nem értesülhettek. Vagyis hogy milyen tevékenységekre, szolgáltatásokra kötött szerződést az elmúlt két évben a BA Rt. a Puch László rokonságához közel álló IFS-szel, a kormányfői holdudvarhoz sorolt Trendexszel és a Hárskuti számára nyilván nem ismeretlen MIS-szel.
Hetvenöt százalék- Hetvenöt évre
A Budapest Airport (BA) Rt. privatizációs pályázatának résztvevői augusztus 9-ig tehetik meg kezdő ajánlatukat a társaság 75 százalék mínusz egy szavazatot megtestesítő részvénycsomagjára. Az előminősítő szakasz után tíz lehetséges ajánlattevőt hívott meg az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. - köztük német, spanyol, dán, brit, ausztrál, török cégeket, illetve a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Euroinvest Rt. vezette konzorciumot. A tulajdonosváltással párhuzamosan a vagyonkezelési szerződést - amely alapján a BA az állami tulajdonú kifutópályákat, terminálokat üzemelteti - is módosítják majd. A megállapodás lejárta így határozatlan idejűről 75 évre szóló, határozott időtartamúra változhat. Ez példátlanul hosszú idő: a BA Rt.-re is pályázó dán Copenhagen Airports idén áprilisban 35 évre nyerte el két bolgár fekete-tengeri légikikötő üzemeltetési koncesszióját. A kormány mind gyakrabban használja a magánosítást támogató érvként, hogy az EU-tagállamok közül Portugáliában, Szlovákiában és Csehországban is folyamatban van a privatizáció. Arról kevesebbet szól, hogy a nagy európai reptér-üzemeltetők (Hollandiában a GDP 2,5 százalékát teljesítő Schiphol Group, az Aéroports de Paris vagy a frankfurti Fraport AG) mindeddig többségi állami vagy tartományi tulajdonban maradtak.
Bódis András, heti Válasz
fideszfrakcio.hu