fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Nemzetközi légikikötő Erdélyben
2005. augusztus 10., 10:24
Nemzetközi repülőtér létesítését tervezik a Brassó melletti Vidombákon. A 2008-ra elkészülő beruházástól a turizmus és a kereskedelem fellendülését várják a környező, többségében magyarlakta megyék. Háromszék, Hargita és Kovászna bár Románia közepén helyezkedik el, eddig kiszorultak a romániai és külföldi befektetők látóköréből.

Kovászna, Brassó és Hargita megye tanácsa megállapodást írt alá az Intelcan Technosystems kanadai céggel egy nemzetközi repülőtér építésére vonatkozó megvalósíthatósági tanulmány készítéséről. Az Intelcan a tervek szerint 18 hónap alatt építené meg a Brassó melletti Vidombákon a légikikötőt, amely méreteiben felülmúlná a marosvásárhelyi és szebeni repülőteret. A legközelebi légikikötő, a Bukarest mellett lévő otopeni repülőtér 150 kilométerre van Brassótól - írta az erdélyi Krónika.

Demeter János, a háromszéki önkormányzat elnöke elmondta: a három megye, valamint Brassó és Vidombák helyi önkormányzatai beadvánnyal fordultak a közigazgatási, közlekedési, valamint a pénzügyminisztériumhoz, a dokumentumot Calin Popescu-Tăriceanu kormányfőnek is elküldték.

A becslések szerinti 85 millió eurós beruházás 70 százalékát román kormánygaranciával felvett külföldi hitelből fizetnék, a fennmaradó 30 százalékot a kanadai cég fedezné. A 85 millió euróból 25 milliót a vidombáki önkormányzat által felajánlott 120 hektáros terület és a Brassó Megyei Tanács által biztosított infrastruktúra - áram, víz, csatornázás, gázvezetékek és a bekötőutak - tesz ki. A repülőteret az öt önkormányzatból és a kanadai cégből alakított társaság építteti, majd a létesítményt 25 évre bérbe adja a kanadai partnernek.

A nyereségből törlesztik a kivitelezésre felvett hitelt. Az előtanulmányok szerint a vidombáki nemzetközi repülőtérnek már 2009-ben évi 7,2 millió eurós évi nyeresége lehet, amely 2016-ig megkétszereződhet. A kanadai LPS Aviation Inc. cég által készített előtanulmányban az szerepel, hogy a repülőtér évi kapacitása már első évben 500 ezer utas lenne, ami a következő években elérné az 1,5-2 milliót.

Aristotel Cancescu, a Brassó Megyei Tanács elnöke a Krónikának elmondta, a megyében ezernél is több külföldi vagy vegyes tőkéjű vállalkozás működik, 2000 és 2004 között az export 192, a turisták száma 30, az elszállásolási lehetőségek száma 35 százalékkal növekedett, és a következő négy évben erőteljes fejlődésre számítanak.

A Németországból, Olaszországból vagy Görögországból érkező turisták és vállalkozók azt tapasztalják, hogy a Bukarest-Brassó útvonal gépkocsival ugyanannyi ideig tart, mint a repülőútjuk a román fővárosig. Ezt az időt lehetne megtakarítani a vidombáki repülőtér felépítésével - mondta a megyei önkormányzat elnöke. A turisták és üzletemberek utaztatása mellett számos kereskedelmi társaság áruszállításra is igénybe venné a légi utat. A feketehalmi melegházakból évente 15 millió virágot lehetne külföldön értékesíteni, de ennek az a feltétele, hogy a reggel leszedett virág még aznap piacra kerüljön valamelyik nyugat-európai nagyvárosban - említette példaként a Brassó megyei önkormányzat elnöke.

Demeter János, a Kovászna Megyei Tanács elnöke szerint a Brassót Udvarhelyszékkel összekötő 131-es országút Phare-pályázatból történő korszerűsítésével könnyebb lesz majd a vidombáki reptér megközelítése. A repülőtér közvetlen és közvetett előnyei közép- és hosszú távon a vidék jelentős fejlesztésében mutatkoznának meg, a terv pártolói elsősorban a befektetések gyarapodására számítanak az ipar, kereskedelem, turizmus és a szolgáltatások terén. Demeter János kifejtette: reméli, a kormány garanciát vállal, és akkor már jövőre megkezdhetik az építési munkálatokat.

György Ervin Kovászna megyei prefektus szerint a repülőtér fontosabb, mint az erdélyi autópálya. - A Sepsiszentgyörgytől 30 kilométerre tervezett létesítmény új világ kapuját nyitná meg a vidék számára, a beruházók könnyebben eljutnának Háromszékre, és a turisták elől is elhárulna az akadály, akik szívesen visszatérnének Székelyföldre, de elriasztja őket az utak rossz állapota - fejtette ki György Ervin.

Herman Rosner, a Kovászna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szerint adatok bizonyítják, hogy bár földrajzilag az ország központi részén terül el, Kovászna megye kiszorult a hazai és a külföldi befektetők látóköréből. A befektetők nyugatról keletre történő mozgása felkészületlenül érheti a térséget, ha nem hozzák be a 15 éves lemaradást. Ezért halaszthatatlan a vidombáki nemzetközi repülőtér létrehozása - fogalmazott Rosner.

Vasile Horgos, Vidombák alpolgármestere szerint a település mindenképpen nyerne a repülőtér megépítésével, mert több adót fizetnének be az önkormányzat kasszájába, ugyanakkor a vidombákiak az építkezésnél és a működő repülőtéren is találhatnak állást. Az alpolgármester elmondta: a településtől öt kilométerre egy 120 hektáros területet szánnak repülőtérnek. A jelenlegi legelő az önkormányzat tulajdonában van, körülötte viszont magánszemélyek földjei vannak, akik majd jó áron tudják értékesíteni területeiket.

Krónika