fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Vakvágányon
2005. augusztus 18., 08:37
A Medgyessy-Gyurcsány-Kuncze-kormány negyedik éve tartó ámokfutásának útjába eső legújabb állomás a Magyar Államvasutak Rt. puccsszerűen bejelentett tőkeleszállítása. Ez azt jelenti, hogy a menetrend szerint augusztus 23-ra időzített miniszteri döntés 128 milliárd forinttal csökkenti a MÁV értékét, amely így az év végére 60 milliárd forintra apadhat.

Ez annyi pénz, amelyből 19 kilométernyi autópályát képes építeni az ország jelenlegi vezetése, viszont kétszer annyi, amennyi veszteséget képes volt összehozni nemzeti légitársaságunknak az elmúlt évek pazarló, dilettáns vállalatvezetése. A több mint másfél évszázadot megélt magyar vasutat az ócskavas értékére devalváló akciót az a gazdasági miniszter fogja végrehajtani, aki a június 8-i vasutasnapon még arról szónokolt az ünneplőknek, hogy a kormány kiemelten törődik a XXI. századi modernizáció szimbólumaként kezelendő vasúttal.

Ide jutottunk a XIX. századi, valódi gazdaság- és közlekedésfejlesztéstől: impotens vezetők hazudozásáig, Baross Gábortól Kóka Jánosig, Széchenyi gróftól Gyurcsány(i)ig. A hónapok óta húzódó, a MÁV (és az ország) vezetését nemzetközi nevetség tárgyává tevő százmilliós vonatbeszerzési tender után most - a Népszabadság vastagon szedett címét idézve - kézi vezérlésre vált az állami vasút. Kóka orvosdoktor, negyvenöt öltöny ruha tulajdonosa ezentúl s. k. intézi a MÁV Rt. ügyes-bajos dolgait is. Ez ám a karrier, a sokat emlegetett, szent piacgazdaság, valamint a szabad, korszerű európai versenyszellem még nagyobb dicsőségére.

Mai, kényszerpályán haladó világunk életében a két-három legfontosabb dolog közé tartozik a közlekedés. Napjaink baljós előjelű, érezhetően történelmi súlyú energiaválságát éppen a kombusztiós - belső égésű - motorok féktelen elterjedése idézte elő, amelynek következményeként máris fegyverrel igyekszik a vészesen fogyó kőolajhoz jutni, aki megteheti. Köztudott, hogy a szárazföldi - de még a szintén pazarló légi - közlekedéssel szemben is takarékos és környezetkímélő alternatíva a vasút. Jellemző, hogy az amúgy szintén a javak felélésére és korrupcióra hajlamos brüsszeliták is a vasútfejlesztést preferálják az unión belül az individuális motorizációt szolgáló autópálya-építés helyett. Erre fel nálunk, az országot félrekormányozó, ballépések százával hablatyoló szocialisták és szabad demokraták üzenet értékű döntéssel ráteszik a kést az amúgy is beteg magyar vasútra. Próbálnák meg ugyanezt megtenni az olasz, francia, német, spanyol, svájci vagy angol vasúttal az ottani kormányok, három nap alatt elsöpörné őket a népharag, de legalábbis a szervezett dolgozói érdekvédelem ereje.

Ezzel szemben nálunk - az éppen egy éve saját magát hatalomra trükköző Gyurcsány vezetésével - folytatásos botránysorozat zajlik. Az eladósított Malév cinikusan 1, azaz egy forintra történt leértékelése és küszöbön álló elherdálása, a gazdaságunkat és a mindennapi életünket máris megbénító, tűrhetetlenül magas üzemanyagárak, a vezetésben eluralkodó kapkodás, a kirívó fejetlenség és céltalanság, s mindez a fedezet nélküli, ostoba és pökhendi "kommunikációval" kísérve egy harmadik világbeli, korrupt és romlott banánköztársasághoz kezdi hasonlítani Magyarországot.
A nehezen elképzelhető gerincbántalmaira hivatkozva napokra ravaszul a háttérbe vonult kormányfő most az egyik (számára) legmegbízhatóbb üzletember-miniszterére ruházta át a nemzeti vasúttársaság tényleges vezetését. Teljes döntési joggal. Az ismertté vált kondíciók mellett, a cég legatyásítása révén a MÁV-ot végképp vakvágányra tolhatják. Csekély vigasz, hogy a kormány máris azon tartózkodik.

Forrás: Ludwig Emil, Magyar Nemzet, 2005. augusztus 18.