fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Tudathasadás
2005. augusztus 23., 08:16
Privatizációra azért van szükség, mert az állam rossz tulajdonos - ezt az érvet Kuncze Gábor pártelnök használja előszeretettel, ha társaságában szóba kerül a közvagyon elherdálása. A látszólag kézenfekvő gondolkodáshoz persze jókora skizofrénia szükséges akkor, amikor az elnök pártja épp kormányon van.

Az állam képviseletét ellátó főtisztviselők egy részét ugyanis az SZDSZ adja, de több, az adófizetők pénzéből fenntartott közintézmény vagy állami tulajdonú nagyvállalat vezetőit is e párt klientúrájából válogatták össze. Azt, hogy kit hová ültettek vezetőként, természetesen nem a kiszemeltek tehetsége határozta meg, hanem az MSZP-vel kötött koalíciós paktum. Ennek pedig egyenes következménye, hogy legyen szó a közpénzek és a közvagyon elherdálásának bármelyik területéről, az SZDSZ pontosan tudja, hol és mikor kellene a koalíciós társának a kezére csapni. És ugyanez igaz fordítva is: Gyurcsányék is pontosan látják az SZDSZ gazdasági holdudvarának törvénytelen vagy legalábbis jó erkölcsbe ütköző vagyonszerzési kísérleteit az állami vagy az önkormányzati tulajdonból. E két párt tehát pontosan tud mindent egymásról, így azt is, hogy az állam miért rossz tulajdonos. Csak ezt nem kötik a rendőrség orrára.

Mindenesetre e jelenség egy nemzet számára akkor a legveszélyesebb, amikor a kormány neoliberális gazdaságpolitikát képvisel. Az MSZP-SZDSZ-koalíció klientúrája hihetetlen károkat okozott és okoz, amelyekről az állampolgárok csak a jobboldali sajtóból szerezhetnek tudomást. A média java része ugyanis az ügyek elkendőzésében érdekelt. Zászlóshajójuk például, a Népszabadság gazdasági és személyes szálakkal kötődik az MSZP-hez, valamint az olyan, egykoron állami tulajdonban lévő, később kiprivatizált vállalkozásokhoz, amelyekben Gyurcsány Ferenc neve rendre felbukkan. Az összefüggésekből és összefonódásokból kitetszik: az MSZP-SZDSZ-kormány irányítása közben az állam úgy rossz tulajdonos, ahogyan a balliberális sajtó képtelen ellenőrizni e két párt hatalomgyakorlását.

Nem akarok régi példák tucatjaival itt most előhozakodni, a teljes energetikai szektor vagy a közművek külföldi kézbe adását emlegetni, hiszen a magánosítási folyamat még mindig nem állt meg. Napjaink ügyeletes botrányai, a Malév és a ferihegyi repülőtereket üzemeltető Budapest Airport gyanús privatizációja, de az olyan, társadalmi hatásait mérve különösen fontos, egyelőre állami tulajdonban lévő nagyvállalatnál is gyalázatosan mennek a dolgok, mint a Magyar Posta Rt., amelynek tevékenysége és dolgozóinak tudatos leépítése zajlik. Az addig nyereséges cég menedzsmentjét a kormányváltást követően azonnal menesztették, az új - az MSZP holdudvarából érkezett - vezetés pedig, miután átvette az irányítást, szinte rögvest veszteségbe fordította a céget. A szakszervezet megdöbbenésére legalább háromezer fővel csökkentették a dolgozói létszámot, amelynek következtében 2003 tavaszára sztrájkhangulat alakult ki a cégnél. Ugyanekkor született meg a döntés: a 600 fő alatti kistelepüléseken bezárják a kispostákat, pedig ezek az érintett falvak közösségi életének vérkeringésében óriási szerepet játszottak. Azzal a 60 ezer aláírással pedig, amely ezen intézkedés ellen az emberek összegyűjtöttek, a balliberális pártok többségével rendelkező parlament nem foglalkozott érdemben. Talán nem meglepő, hogy 2004-re a posta szolgáltatási minősége leromlott: a levelek hetekig késtek - és késnek a mai napig -, amíg feladójuktól eljutottak, eljutnak címzettjeikhez. S ugyan a szolgáltatások soha nem látott színvonal alá süllyedtek, az új vezetés 2002 óta többször, az infláció mértékén felüli tarifaemelést hajtott végre. Mindeközben nőtt a sorban állás ideje, amelynek mértékét jelzi, hogy ma már ügyfélkijelző bevezetését tervezik.

Valószínűleg azért, mert az állam rossz tulajdonos, különböző biztosítótársaságokban lévő, jövedelmező tulajdonrészeitől is megválik a posta. És persze azért, hogy jó tulajdonos kezébe kerülhessen az állami nagyvállalat, megszületett a posta eladásának szándéka is. Ugyan az anyagot titkosította az ÁPV Rt., ám tavaly ősszel valahogyan mégiscsak nyilvánosságra került. Ellenzéki követelésre a kormány azóta levette napirendjéről a magánosítás kérdését, ám az ördög a részletekben bújik meg: például a posta infokommunikációs szolgáltatásainak kiszervezése 9,6 milliárd forintot hoz majd egy jó gazdának.

A menedzsment tervezett intézkedései miatt a posta jövőjére vonatkozó kilátások sem túl kecsegtetők. A 2003-as postatörvény lényege szerint a piac fokozatos felszabadítására vonatkozik, a kormány azonban messze túllépte az EU ez irányú elvárásait. Már nem a postát, hanem a piacot szándékozik eladni. 2006-tól kezdve az 50 grammnál nagyobb tömegű küldemények továbbítására például bárki vállalkozhat. Az Österreichische Post AG már belépett Magyarországra, s tucatnyi cég áll ugrásra készen, hogy átvegye a piacot. Az eredmény: 31 ezer dolgozó munkahelye és jelentős állami vagyon került végveszélybe.

A balliberális sajtó, ha olykor hírt ad a magyar érdekeket károsító közhatalmi folyamatokról, akkor is optimista, ami nem okoz meglepetést. Az már sokkal inkább, hogy a kormányt kritikusan szemlélő, magát jobboldali értékrendűnek nevező Heti Válasz ahelyett, hogy a posta veszélyeztetettségéről írna, reklámízű cikkeket közöl a céget érő "politikai támadásokról". A hetilap szerkesztőbizottságának néhány tagja és elnöke az Orbán-kormány vezető tisztviselője volt: Martonyi János a külügyi, Matolcsy György a gazdasági tárcát vezette, Borókai Gábor pedig kormányszóvivő volt. Mindannyian tudhatják, hogy az általuk is irányított kormányzat alatt a posta épült, a jelenlegi alatt pedig épp széthordják, leépítik.

Forrás: D. Horváth Gábor, Magyar Nemzet, 2005. augusztus 23.