Ez már kicsit sok a gyakorlásra. Ha valaki gépjármű-vezetői jogosítványt akar szerezni, természetesen meghatározott órát vezetnie kell ahhoz, hogy engedély birtokában élesben is vezethessen. Ám hogy a nemzeti légitársaság magánkézbe adásával kísérletezgessen az ország felelős (?) kormánya, melynek kapcsán milliárdokról van szó - és nem mellékesen a nemzeti légitársaság létéről -, az már enyhén szólva megfekszi nemcsak az állampolgárok, hanem vélhetően a pályázók gyomrát is.
A döntés, illetve a tender kezelésének "megalapozottságáról" sokat elárul, hogy a másik aspiráns ASBK Vagyonkezelő Kft.-vel a tendert meghirdető ÁPV Rt. még csak nem is tárgyalt. Tárgyalt viszont az AirBridge képviselőivel, sőt Veres János - akkor még a Miniszterelnöki Hivatal kabinetfőnöke - már tavaly december 8-án megbeszélést folytatott a magyar (?)-orosz tulajdonú cég jelenlegi igazgatósági tagjával. Az pedig már nyilván mellékes körülmény, hogy Zubek János, az AirBridge felügyelőbizottsági tagja korábban az MSZP sajtótitkára volt.
Mindemellett Leonov Péter az AirBridge-nek a vagyonkezelőhöz benyújtott ajánlatát Leonov Pjotr Viktorovicsként szignálta, a másik aláíró igazgatósági tag - s egyben az AirBridge 45,5 százalékos tulajdonosa - pedig Kiss Kálmán nyugállományú vezérőrnagy, a határőrség egykori parancsnoka, akit a Legfelsőbb Bíróság megrovásban részesített, később pedig jogerős határozatában hivatali visszaélés bűncselekménye miatt százezer forint pénzbüntetésre ítélt. Ám az 51 százalékos magyar tulajdoni hányadra csak azért volt szükség, mert az ÁPV Rt. legalább ekkora magyar részvételt írt elő a pályázó cégeknek. A magyar-orosz erőviszonyokról sokat elárul, hogy az ÁPV Rt. nem a többségi magyar tulajdonossal, hanem az orosz Borisz Abramoviccsal tárgyalt, akinek cégjegyzési joga sincs.
A közvélemény félretájékoztatása a Malév-tender kapcsán sem hiányzott a kommunikációs készletből. Százhatvanmillió forintos vételárról, s "csupán" hétszáz fő elbocsátásáról szóltak a hírek, miközben az AirBridge ajánlatában 150 millió forint és ezer ember elbocsátása szerepel. Persze miért éppen a Malév privatizációja lenne mentes a Medgyessy- és a Gyurcsány-kabinet magánosításait kísérő botrányoktól?
Folytatva a sort, éppen tegnap tárgyalt a Közbeszerzési Döntőbizottság a MÁV Rt. elhúzódó elővárosi motorvonattenderének ügyében, amelyben Dunakeszi önkormányzata bejelentette, hogy jogi úton, perbeli beavatkozóként támogatja a Bombardiert, ha az bepereli a MÁV-ot. Az ÁPV Rt. pedig visszavonta a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Rt. privatizációs pályázatát. Utóbbit a privatizációs szervezet igazgatósága azzal indokolta, hogy a jelentkezők száma, illetve az érdeklődő befektetők köre már eleve nem tükrözte a megalapozottan magas elvárásokat.
És ki ne felejtsük a Budapest Airportnál történteket: a privatizációs pályázat meghirdetése után - esetleg közvetlenül előtte - a 600 millió forintról kétmilliárd forint értékűre emelt beruházást, majd ennek titkosítását.
Újabb botrány van kibontakozóban a reptéren...
K. Tóth László, Magyar Nemzet
fideszfrakcio.hu