fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Százmilliós beruházás közbeszerzés nélkül
2002. szeptember 20., 15:37
Közbeszerzési eljárással kell-e lebonyolítani egy százmilliós önkormányzati beruházást? Szakmai, jogi és etikai kérdéseket vet fel a budaörsi útépítési ügy, amely a helyi lakosokat, politikusokat és az önkormányzati képviselőket egyaránt megosztja.

Jámbor Gyula, Heti Válasz, 2002. 09. 20.


Sajátos vonzalom fűzi a kormánypártokat a Strabag Rt.-hez. A sztrádákon és a települések útjain egyaránt sokfelé feltűnik az osztrák-német érdekeltségű építőipari vállalat neve. A történet ezúttal egy százmillió forintos beruházásról szól, melynek során egy budaörsi közlekedési csomópontot építettek át a helyi önkormányzat megbízásából, közbeszerzési eljárás mellőzésével. A polgármester az MSZP-SZDSZ által támogatott Wittinghoff Tamás, a megbízott cég a Strabag.

Áruházi árukapcsolás

A főváros szomszédságában lévő, 25 ezer lakosú települést az M1-es és az M7-es autópálya szeli ketté. Az 1986-ban városi rangot kapott Budaörs a főváros nyugati kapujaként a bevásárlóközpontok, logisztikai bázisok és egyéb multinacionális nagyberuházások célpontjává vált. Éves költségvetése tavaly megközelítette a 6,5 milliárd forintot. A város határában letelepedő Tesco Rt. az önkormányzattól vásárolt, az M1-M7 autópálya melletti területen 2000-ben kezdte el a beruházását. Mivel az autópálya lehetelenné teszi a szintbeli közlekedési csatlakozásokat, az áruháznak a főváros irányából való megközelíthetősége végett a Tesco vállalta, hogy felüljárót épít a sztrádán át.
A sajátos forgalmi igények miatt ráadásul körforgalmú felüljáró született. A felüljárónak az áruház parkolójához, az ott lévő egyéb létesítményekhez, így a benzinkutakhoz, illetve a település egyéb útjaihoz is kell kapcsolódnia, s ezek kiépítése szintén a Tescót terhelte. Az esetünkben vitatott közlekedési csomópont a Károly király út-Csata utca kereszteződésében található, amelynek kiépítése nem készült el a Tesco-áruház és a hozzá tartozó közlekedési beruházásokkal egy időben. Budaörs polgármestere, Wittinghoff Tamás kérdésünkre azt mondta, ezt a részt nem tartalmazta az önkormányzat Tescóval kötött megállapodása, de a polgárok nyugalmáért a polgármesteri hivatal tárgyalásokat kezdett az áruház beruházójával. Ennek eredményeként a Tesco bízta meg az önkormányzatot a kereszteződés és környékének a kialakításával, s erre a célra 160 millió forintot utalt át a hivatal számlájára. Az önkormányzati testület tagjaitól származó információink szerint ellenben a Károly király út-Csata utcai beruházást tartalmazta a Tescóval kötött megállapodás, de mivel az nem készült el az áruház tervezett átadásáig, a beruházó inkább kinyitotta a pénztárcáját.
Az önkormányzat kasszájába került tehát pénz, és volt egy elvégzendő feladat. Az önkormányzati testület a településfejlesztési bizottságra bízta a megvalósítás módját. Testületi döntés nem született. A bizottság nyolc részre osztotta a beruházást, és több építőipari cég ajánlata közül a Strabag Rt.-t bízta meg a kivitelezéssel. A beruházás végösszege megközelítette a százmillió forintot.

Feldarabolt megbízás

A Heti Válasz szerkesztőségét Nagy Tamás, a Fidesz helyi szervezetének vezetője kereste meg, mivel úgy látja: a beruházás számos pontján szabálytalanság történt. Legfőbb aggálya, hogy nem közbeszerzési eljárás során választották ki a beruházót. A polgármester megkeresésünkre visszautasította és egyenesen érthetetlennek nevezte az elégedetlen politikus panaszát, azt feltételezve, hogy a közelgő önkormányzati választások indokolják a kétesztendős ügy felmelegítését. Hangsúlyozta, hogy nem közpénz elköltéséről, hanem egy magáncég - jelen esetben a Tesco - és az adott helyzetben piaci szereplőként viselkedő szervezet, az önkormányzat közötti üzletről van szó. A beruházásra a polgármestert a testület utasította, másként nem is cselekedhetett volna. Az eljárás helyességét több szakértői anyag is alátámasztja, ezek közül az ellenzők által felkért mérnök is megállapította, hogy a megyei átlagár alatt és jó minőségben készült el a csomópont. "A település vezetőjét pedig leginkább ez érdekli" - jelentette ki Wittinghoff Tamás. Az ügy részleteivel kapcsolatosan Dudás Péter jegyző állt a továbbiakban rendelkezésünkre.
A jegyző szerint a munka technikai lebonyolítása indokolta, hogy a százmilliós beruházást nyolc részre kellett bontani. A közbeszerzési eljárás mellőzéséről úgy vélekedett, hogy mivel a Közbeszerzések Tanácsánál nem indult eljárás a beruházás törvényességének vizsgálatára, "feltételezhetően nem is volt senkinek aggálya a jogszerűség tekintetében" - olvasható a jegyző írásos válaszában. A levélhez szakértői anyagot is mellékelt, amit egy felkért jogász készített az önkormányzat részére. A szakértő arra hívja fel a megrendelő figyelmét, hogy a közbeszerzési törvény 8/1. bekezdése a felújítást és a korszerűsítést kiemeli az építési beruházások köréből, ezekre tehát nem kötelező közbeszerzési pályázatot kiírni, és a törvény lehetőséget ad tárgyalásos eljárás lefolytatására, ha rendkívüli sürgősség áll fenn.

Több mint szépséghiba

Az évekkel ezelőttről "hajánál fogva előrángatott és felmelegített" beruházás annyira aktuális, hogy még ma sem kapta meg a végleges használatba vételi engedélyt - nyilatkozta lapunknak Nagy Tamás fideszes politikus. Szerinte nem igaz az, hogy a Tescótól kapott pénz más elbírálást érdemelne, mint bármely más, az önkormányzat költségvetésében szereplő összeg. Ráadásul az sem igaz, hogy testületi döntés született a meghívásos eljárás lefolytatásáról, épp ellenkezőleg: a testület csak az egyik bizottságát kérte fel a részletek kidolgozására. Ezután ismét a testület elé kellett volna vinni a kérdést, ez azonban sajnálatos módon nem történt meg. Valószínűleg azért, mert a bizottságok döntéseit nem fenyegeti felügyeleti szerv törvényességi kontrollja - vélekedik a képviselő, aki azt is a közbeszerzési törvény megkerülésére tett kísérletnek tartja, hogy a közel százmilliós végösszeget nyolcfelé osztották, és ezzel az egyes részösszegek a kritikus mérték alá csökkentek. S mivel nem mindig a legalacsonyabb árú ajánlatot vették figyelembe, ezért több millió forinttal lett szegényebb a település.
A budaörsi politikus szerint a jegyző érvelése - amely szerint ha a Közbeszerzések Tanácsa nem indított vizsgálatot, akkor azzal az eljárás szabályosságát ismerte el - hamis. A Közbeszerzések Tanácsának sajtóreferense, Nagyházi Gyula kérdésünkre úgy nyilatkozott: intézményük csak azokat a beruházásokat vizsgálja, amelyek ügyében az önkormányzat hozzájuk fordul. Ezért nincs információja a szóban forgó beruházásról.
A beruházás megvalósítása során is súlyos szabálytalanságok merültek fel - állítja Nagy Tamás, a település Fidesz-szervezetének elnöke. A nagy sietségben ugyanis a hivatal számos olyan előírást áthágott, melyeket egyébként kötelessége megkövetelni polgáraitól. A munkaterületet 2000 októberében adták át a kivitelezőnek, s novemberben már át is vették, bár az építési engedély csak december végén emelkedett jogerőre. Ugyancsak több mint szépséghiba, hogy a vállalkozási díjak 95 százalékát már a műszaki átadás előtt kifizették. Az előzékeny átutalás három hónappal megelőzte a teljesítést. Forgalomtechnikai problémák is felvetődtek a csomópont kiépítésével kapcsolatban. Az eredetileg egyirányú forgalomra kialakított csomópontot a Pest Megyei Közlekedési Felügyelet közbelépésére alakították át kétirányúvá. A környékbeli lakók több alkalommal tiltakoztak a csomópont megépítése ellen. A település jegyzője szerint ezzel szemben a lényeg az, hogy a közlekedési felügyelet hatóságilag hozzájárult a forgalomba helyezéshez, és hogy a beruházás következtében a településnek egy évtizedek óta húzódó problémájára született úgy megoldás, hogy mindenki jól járt.
Legújabb fejlemény, hogy a képviselők egy csoportja beadványt készül írni Keller László államtitkárhoz, aki a környék országgyűlési képviselője, és a közpénzek törvényes felhasználásán őrködik a kormányban. A szocialista politikust lapunk is megkereste az ügyben, de az elfoglalt államférfi nem tudott időt szakítani a válaszadásra.