A rövid távú makrogazdasági folyamatok alakulását az IMF szakemberei örvendetesnek nevezik, az idénre 3,4, jövőre 3,6 százalékos GDP-bővülést prognosztizálnak, míg a folyó fizetési mérleg hiányát az idén a GDP 8 százalékára, jövőre még ennél is többre becsülik. "Tartós és hiteles, konszolidációt célzó" új stratégiára van szükség az IMF szerint, amihez a kiadások nagymértékű csökkentése szükséges, hogy így megteremtsék az országban a tervezett adócsökkentés feltételeit. Az IMF szorgalmazza a költségvetési fegyelem javítását, a nagyobb átláthatóságot és elszámoltathatóságot. A szakértők szerint jelenleg megfelelő lenne a pillanat a lebegő árfolyam rendszerre való áttérés megfontolására. A kamatpolitikát az előzetes megállapításokban összességében megfelelőnek nevezik a valutaalap szakértői.
Az IMF-delegáció a megállapítások között kitér arra: annak ellenére, hogy a magánszektor rugalmas és talpraesett, a költségvetési politikában tapasztalt erőtlenség növeli a kockázatok szintjét, az intézkedések halogatása már nem lehet alternatíva az ország számára. Az elmúlt három negyedévben mutatott gyenge gazdasági teljesítményt követően a növekedés 2005 második negyedévében végre erőre kapott. A GDP növekedését a nyersolajár emelkedése, az euroövezet elhúzódó gyenge teljesítménye, illetve a minimálbér tervezett emelése veszélyeztetheti. A folyó fizetési mérleghiány finanszírozását segítik az egyre szélesebb körben elérhető EU-források, ugyanakkor azonban a finanszírozás alapvetően a befektetőknek a magyar gazdaság jövőjébe vetett bizalmától függ. Emellett, mivel a magánszektornak újonnan nyújtott nettó belföldi hitelezés szinte teljes egészében külföldi valutában történik, egy esetleges árfolyam korrekció fokozott veszélyforrást jelent a gazdaságra nézve.
A költségvetési fegyelem folyamatos hanyatlására világít rá három tényező. Először is, a statisztikai mutatók felülvizsgálata kiderítette, hogy a 2004-es költségvetési konszolidáció az eredetileg gondoltnál kisebb volt. Másodszor: a nehéz politikai környezetet tükrözve, még a 2004-es szerény ütemű költségvetési reform sem folytatódott 2005-ben, és a súlypont, szerencsétlen módon, elszámolástechnikai intézkedésekre tolódott a költségvetési célok elérése érdekében.
A konvergencia program 2005-ös költségvetési célkitűzése nem fog teljesülni, különösen, mivel az Eurostat a közelmúltban elutasította a célkitűzés elérését szolgálni hivatott elszámolástechnikai megközelítést. A GDP 1,5 százalékának megfelelő mértékű kiadás visszafogást javasló 2006-os költségvetési elképzelések úgy tűnik, nem a komolyságának megfelelően kezelik a problémát. Az IMF szerint ambiciózus és tudatosan átláthatóra tervezett költségvetési keretrendszert kell újra felállítani, még akkor is, ha ezt politikailag nehéz megvalósítani.
A tartós és hiteles konszolidációt célzó új stratégiához nagymértékű kiadás oldali csökkentésre van szükség, részben, hogy megteremtsék a tervezett adócsökkentés feltételeit. Bátor lépéseket igényel a közkiadások kordában tartása és racionalizálása a közalkalmazottak körében, az egészségügyben, oktatásban, nyugdíjrendszerben, a lakástámogatási rendszerben és a vállalati támogatások területén. A legsürgősebb teendő az adómentességek csökkentése az adóalap szélesítése érdekében.
Az IMF üdvözli az Eurostat döntését, amellyel felfedte a deficit csökkentését célzó azon elszámolástechnikai intézkedéseket, amelyek "járványossá" váltak. A költségvetési elszámolások nagyobb átláthatóságot igényelnek a folyó és az eredményszemléletű elszámolás közötti még mindig jelentős eltérés miatt. Az IMF szerint a költségvetési előirányzatok független átvizsgálása növelné a felelősségre-vonhatóságot, például az Állami Számvevőszék által, amennyiben ennek a hivatalnak a hatáskörét megfelelően kiszélesítenék. A különböző állami és magánszektor társulások (public private partnerships) teljes körű naprakész elszámolása, amelyből nyomon követhető ezek működése és a kormány közvetlen és garanciális kötelezettségvállalása, mára nélkülözhetetlenné vált. A költségvetési tartalék előirányzatot csak abban az esetben kellene felszabadítani, ha az egyértelműen összhangban van a kiadási prioritásokkal.
A valutaalap úgy véli: megfelelő a pillanat a lebegő árfolyamrendszerre való áttérés megfontolására. Kockázatkezelési megfontolásokból az következik, hogy megfelelő az időpont az árfolyam rugalmasság fokozásának mérlegelésére. Az euro 2010-es bevezetésének lehetősége egyre távolabbinak tűnik, és így még néhány évig nem lesz időszerű az ERM-II típusú árfolyamrendszer.
MTI - fideszfrakcio.hu