Joaquín Almunia, az Európai Unió pénzügyi biztosa múlt héten kételyét fejezte ki a kimutatások hitelességével kapcsolatban, ám konkrét tételként akkor még csak az autópálya-elszámolások "mérlegjavító" gyakorlatát említette. Azóta kiderült: az autópályáknak a költségvetésből történő "kivételén" túl más költségvetési elszámolások sincsenek rendben, s így az előirányzotthoz képest 2,5 százalékkal lesz magasabb az idei GDP-arányos deficit.
A Magyar Nemzet úgy tudja, a kormány által augusztus 31-én benyújtott elszámolást annak ellenére nem fogadta el az EU, hogy az már a korábban hivatalosan bejelentett hiánymutatóknál lényegesen magasabb deficitet tartalmazott, ezért a teljes kimutatást most újra meg kellett változtatnia a KSH-nak. A kifogásolt tételek között szerepel a közalkalmazottak nulladik havi fizetésének elszámolása, amely összesen 15 milliárd forinttal emeli meg a hiányt, miközben a kisebb állami bevételek és a tervezettnél lényegesen magasabb költekezés százmilliárddal rontja a mérleget.
A korábban gondoltnál jóval nagyobb a gond az autópálya-elszámolásoknál is, a Magyar Nemzet értesülései szerint ugyanis az Eurostat nemcsak a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. 178 milliárd forintos befizetését vétózta meg, hanem a teljes PPP-ügyletet, tehát azt a költségvetési manőverezést, amely az NA Rt. és az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. között létrejött tranzakcióval próbálta csökkenteni a hiányt. Összességében az Eurostat felé elküldött korábbi kimutatásban szereplő 776 milliárd forintos költségvetési hiány helyett a valóságban 1323 milliárdra rúg a deficit.
Az elmarasztaló uniós álláspont nemcsak az idei költségvetésben rögzítetteket borítja fel, de a jövő évi büdzsét, sőt az EU-nak benyújtott magyarországi felzárkózási programot is. Arra a veszélyre, hogy az euró 2010-es bevezetése tarthatatlanná vált, már a múlt heti uniós elmarasztalás után is figyelmeztettek elemzők, emellett beigazolódnak Járai Zsigmond jegybankelnök hétfői szavai. A Magyar Nemzet úgy tudja, hogy elszámolásunk visszautasításával immár a Pénzügyminisztérium (PM) is tisztában van, ezért Gyurcsány Ferenc miniszterelnök napokon belül bejelenti, hogy a jövő évi költségvetési hiány magasabb lesz a konvergenciaprogramunkban előírt mértéknél. Az ügy azért is kínos, mert a kormány által meghatározott és az EU által elfogadott felzárkózási programunkat most újra módosítani kell. Az első konvergenciapályát tavaly május 15-én nyújtottuk be az uniónak, ám azt fél évvel később már felül is kellett vizsgálni. A decemberben elküldött új felzárkózási program egyenesen úgy fogalmazott: a kormány deklarációja, hogy "középtávon nem mond le a konvergenciaprogramban meghirdetett fiskális pálya megvalósításától". A mostani uniós állásfoglalás értelmében a legújabb programban ismét felfelé kell majd módosítani mind az idei, mind pedig a jövő évi hiánycélokat. Amennyiben az Eurostat hivatalosan is közzéteszi a magyar hiányadatokra vonatkozó állásfoglalását, akkor az idei deficit eléri a GDP 7,2 százalékát. A jövő évi büdzsé az uniós elszámolásokból adódó nehézségek nélkül is problémákkal küzd: a Népszabadság információi szerint még mindig 80 milliárd forint az eltérés a korábban meghatározott pénzügyi lehetőségek és a tárcák konkrét költségvetési elképzelései között. A lap úgy tudja, hogy a 2006-os büdzsé tervét a hét végi informális kormányülésen véglegesíti majd a kabinet.
Hiába érkeztek be az előirányzottnál lényegesen magasabb öszszegre vonatkozó vételi ajánlatok a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt.-re, az EU állásfoglalása ebben a kérdésben is egyértelmű: a beérkező pénzt nem lehet majd felhasználni a központi költségvetés hiányának mérséklésére. Ez azt jelenti, hogy a mérleg akkor sem javulhat az idén, ha a repülőteret felgyorsított értékesítés mellett még 2005-ben eladja az ÁPV Rt. A Magyar Nemzet információi szerint a PM mintegy 350 milliárd forintos eladási árral kalkulál a BA Rt.-t illetően.
Noha az Állami Autópálya Kezelő Rt. éppen kedden jelentette be, hogy jelenleg is dolgozik az autópálya-építésekhez szükséges hárommilliárd euró - mintegy 750 milliárd forint - értékű kötvénykibocsátás előkészítésén, az Eurostat elmarasztaló állásfoglalása ezt a tranzakciót is megállíthatja. Kérdéseket vet fel az is, hogy a kibocsátás több éven keresztül évi 6-8 milliárd forintos felesleges kamatkiadással terhelné meg az államkasszát, ami a jegybank számításai szerint öszszesen 70-100 milliárd forintos pluszköltséggel járna. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korábban már többször jelezte aggályait a PM-nek az autópálya-kiadások elszámolásával kapcsolatban. Varga Mihály, az Országgyűlés költségvetési bizottságának fideszes elnöke ezzel kapcsolatban tegnap úgy fogalmazott: az MNB egy nagyobb bajt akadályozott meg, amikor közölte a brüsszeli illetékesekkel, hogy a kormány ki akarja venni az autópálya-építési költségeket az államháztartásból. Az MSZP az autópálya-beruházások körüli elszámolási vitát a pénzügyi tárca és az Eurostat közötti szakmai vitának tekinti - reagált Varga Mihály szavaira a szocialista Kovács Tibor, aki arra kérte a jegybankot, dokumentumokkal igazolja, hogy valóban előre figyelmeztette a PM-et az elszámolás helytelenségére.
Az IMF új jelentésében megállapítja, hogy a gazdaság növekedési üteme 2004 vége, 2005 eleje óta lassult. A nemzetközi szervezet szerint a folyó fizetési mérleg hiánya jelentős, a deficitet a külföldi működőtőke-befektetések bizonyos mértékű bővülése ellenére az eladósodás révén kell finanszírozni, s ez kiteszi a gazdaságot a befektetők hangulatváltozásának - figyelmeztet az IMF, amely úgy tartja: az államháztartás hiányának tartós csökkentését a gazdaságpolitika prioritásának tekinti.
Uniós bírálatok
2004. június 16. Az Európai Bizottság (EB) eljárást indít Magyarország ellen a túl magas államháztartási hiány miatt.
2004. október 20. Az EB szerint hazánk az euró bevezetéséhez szükséges egyetlen követelményt sem teljesíti.
2004. december 17. Az EU 2005-ös előrejelzése szerint az új tagállamok közül hazánkban lesz a legmagasabb az államháztartási deficit.
2005. január 18. Az uniós pénzügyminiszterek úgy döntenek, folytatni kell hazánk ellen a túlzott deficiteljárást.
2005. szeptember 16. Az uniós pénzügyi biztos elmarasztalja az autópálya-építésekre vonatkozó magyar könyvelést.
Forrás: Magyar Nemzet, 2005. szeptember 22.
fideszfrakcio.hu