Az államháztartási hiányra vonatkozó kommentárok és táblázatok ránézésre az Eurostatból származhatnak, dátumozásuk e hét hétfői, és már hivatkoznak a szeptember 14-i budapesti egyeztetésre. A tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón Batiz András jövő hétfőre várta a hivatalos tájékoztatást és a Pénzügyminisztériumból származó információink szerint még csak saját számításaik vannak az esetleges átsorolásokra vonatkozóan.
Ha a dokumentum valódi, az Eurostat az alábbi módosításokat hajtotta végre az augusztus 31-i állapothoz képest:
- az autópálya-építést finanszírozó NA Rt. deficitje 10 milliárdról 442 milliárdra emelkedik. Emellett a tranzakcióból várt 97 milliárd forint áfabevétel is kiesik (igaz ez a maastrichti hiányszámot nem befolyásolja).
- A 13. havi bérekről szóló alkotmánybírósági döntés 15 milliárd forintba kerülhet államháztartási szinten (ebből 7 milliárd forint terheli a központi kormányzatot), és a bevételi és kiadási előirányzatok kedvezőtlen alakulása is növelheti 100 milliárd forinttal a hiányt.
Mindezt figyelembe véve az önkormányzatok nélkül számított államháztartási hiány 2005-ben 539 milliárd forinttal lehet nagyobb, mint ahogy a PM számolta.
- A decemberben módosított konvergenciaprogram szerint nyugdíjpénztári korrekcióval 3,8 százalékos, e nélkül 4,7 százalékos lehet az idei ESA-módszertanú eredményszemléletű hiány.
Ha tényleg a fent vázolt módon számolt az Eurostat, a hiánynövekmény elérheti a 21 820 milliárd forintos nominális GDP 2,5 százalékát is. Ebben a helyzetben döntő fontosságúvá válik, hogy elszámolhatóvá válik-e a Budapest Airport Rt. privatizációjának 350 milliárdos bevétele az idei eredményszemléletű deficitben. A dokumentum szerint a konzultációk jelenlegi állása szerint erre nem lesz lehetősége a kormánynak, mivel az ügylet vagyonértékesítésnek számít.
NAPI Online - fideszfrakcio.hu
Cikk: | Ismét megbukott az adatkozmetika: az EU nem csak az autópályatrükköt kifogásolja |