fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Budapest: Demszkyvel sújtott terület
2005. szeptember 23., 17:31
Gyurcsány Ferenc tegnap "azzal próbálta a budapesti tömegközlekedés elhanyagolt állapotát indokolni, hogy szerinte ez Bécsben és Prágában sincs másként. Öntudatos bécsi és prágai polgárok ezt vélhetően kikérnék maguknak. Vajon mi módon juthatott Gyurcsány Ferenc erre a megállapításra? Nem valószínű, hogy Bécsben vagy Prágában tömegközlekedett volna, hiszen ezt Budapesten sem teszi" - mutat rá Kupper András közleményében.

Közlemény

Méltatlan a bizalomra!

Az Autómentes Nap alkalmából Gyurcsány Ferenc miniszterelnök futtában közelítette meg munkahelyét és több érdekes kijelentést is tett. Egyrészt rácáfolt Demszky Gábor eddigi főpolgármester nyilatkozataira és kijelentette, ritkák a járatok és túl sokszor kell átszállni. Ez igaz. Ugyanakkor azzal próbálta a budapesti tömegközlekedés elhanyagolt állapotát indokolni, hogy szerinte ez Bécsben és Prágában sincs másként. Öntudatos bécsi és prágai polgárok ezt vélhetően kikérnék maguknak. Vajon mi módon juthatott Gyurcsány Ferenc erre a megállapításra? Nem valószínű, hogy Bécsben vagy Prágában tömegközlekedett volna, hiszen ezt Budapesten sem teszi.

Az említett - Budapestnek legnagyobb konkurenciát jelentő - városok közlekedése nem említhető egy lapon Budapestével. Mindkét város sokkal profibb módon, egységes rendszerként kezeli közlekedését és sokkal nagyobb pénzeszközöket fordít rá, nagyobb kormányzati szerepvállalással. A Demszky Gáborral sújtott Budapest ebben az évben nulla forintot fordít a tömegközlekedés működtetésére és teljesen berendezkedett arra, hogy államilag támogatott hitelekkel tartsa fenn azt, "csak a választásokig tartson ki" mottóval.

Javasoljuk Gyurcsány Ferencnek, hogy készüljön fel jobban a témából, különben a budapestiek ki fogják nevetni. Segítünk a valós összehasonlításban: Bécsben és Prágában már régóta valódi közlekedési szövetség működik, mely nemcsak a városon belülre terjed ki, hanem a teljes agglomerációra, Bécs esetében még Sopronra is. Ezen a ponton máris tetten érhető a kormányzati felelősség. A tizenöt éve vajúdó Budapesti Közlekedési Szövetség jelenleg sem több egy mindössze hat-nyolc főből álló irodánál, melynek semmilyen jogköre nincs, a szolgáltató vállalatok pedig közben hatóságot játszhatnak és egymásnak tarthatnak be lépten-nyomon, a tehetetlen városvezetés és a szintén alkalmatlan minisztérium asszisztálásával. A most bevezetett közös bérlet ugyan néhány ezer embernek valóban megoldás, de még nulladik lépésnek is csak jóindulattal nevezhető.

Ha Gyurcsány Ferenc kormánya Ausztriához és Csehországhoz hasonló módon támogatná a városi tömegközlekedést, akkor nem ilyen látszatintézkedések jelentenék a BKSZ-t.

Bécsnek háromszor, Prágának kétszer akkora metróhálózata van, mint Budapestnek és az elmúlt 15 évben ezek folyamatosan épültek. Budapesten egy centiméter sem épült, ellenben milliárdokat szórtak ki baráti társaságoknak PR-célokra. A csak papíron létező 4-es metró ígéretével már tele a padlás. Bécsben és Prágában is kiváló a villamosközlekedés, Budapesten a beteg pénzügyi szabályozás miatt elhanyagolt, sok helyen lepusztult. Sem Bécsben, sem Prágában nem közlekednek húsz évesnél öregebb buszok és harminc évesnél öregebb trolik.

Azt kérjük Gyurcsány Ferenc kormányától, hogy minden rendelkezésére álló kormányzati eszközével lépjen fel Budapest tömegközlekedésének fejlesztése érdekében, hogy az valóban összemérhető legyen Béccsel és Prágával.

Budapest, 2005. szeptember 23. péntek
Kupper András
frakcióvezető