A fejlesztés a XVI. kerület és részben a szomszédos kerületek, valamint számos agglomerációs település (Csömör, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród, Gödöllő) számára biztosítja a belváros gyors, megbízható, átszállásmentes és kényelmes elérését.
Az új vonal színvonalára jellemző, hogy míg ma egy gödöllői lakos háromnegyed óra alatt az Örs vezér terére jut el, addig az új, Gödöllőig kijáró kettes metróval a jövőben ennyi idő alatt a Deák Ferenc térre is beutazhat, így a metró a személyautóval is versenyképes szolgáltatást nyújt a külvárosokban élőknek.
Jelenleg a járművek, valamint a HÉV-vonal infrastruktúrájának állapota miatt a járműcsere, illetve a HÉV teljes rekonstrukciója elkerülhetetlen, ezeket a BKV 2007-re tervezi; a kettes metró járműcseréje pedig folyamatban van (október 15-én várható a metrójármű-tender előminősítési szakaszának lezárása). A szükségből erényt kovácsolva ez kiegészíthető azokkal a - viszonylag olcsó - fejlesztésekkel, melyek a két vonal egységes használatát lehetővé teszik. Így az új járművek beszerzésén és az egyszerű felújítás költségein felül mintegy tízmilliárd forintos többletberuházással válhat a gödöllői HÉV a kettes metró külső szakaszává.
A projekt igen esélyes lenne az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatására, ahol akár 99 százalékos vissza nem térítendő támogatást is kaphat. Az önrész várható költsége elenyésző az elérhető haszonhoz képest.
A korszerű felújítás és a vonalak Örs vezér tere alatti összekötése után kizárólag arra van szükség, hogy - elhanyagolható többletköltséggel - olyan járműveket szerezzünk be, melyek mind a metró-, mind a felsővezetékes HÉV-szakaszon közlekedhetnek. Erre számos példa van (Rotterdam, Milánó, London). A szintén HÉV-vonalakat felhasználva tervezett Észak-déli Regionális Gyorsvasút (ötös metró) megvalósítása nagyon hasonló technikai megoldás, így a jelenlegi fejlesztés ideális terep az erre való felkészüléshez is.
A sürgető határidők és az alacsony többletköltségek lehetővé, illetve szükségessé teszik, hogy ez a fejlesztés rövidtávon, akár 2010-ig lefusson. A Budapest és agglomerációjának lakosságát szolgáló fejlesztés ellehetetlenítését jelenti, ha a BKV nem módosítja a metrójármű-tenderkiírás műszaki feltételeit, és a Podmaniczky-tervvel ellentétesen a későbbi felsővezetékes üzemre csak nagy nehézségek árán átalakítható járműveket vásárol.
Az alacsony többletköltséget, a várható uniós támogatást, valamint a hatalmas színvonalbeli ugrást és városfejlesztő erőt figyelembe véve a kettes metró és a gödöllői HÉV összekötését, a terveztetés megkezdését és a járműbeszerzés korrigálását kérjük és javasoljuk.
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
OS - fideszfrakcio.hu