fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Bagdadi játszmák
2005. október 20., 07:01
Szaddám úr, mondja meg a nevét - szólította fel a kurd származású bíró a bukott iraki diktátort. Ebben a mondatban minden benne van, amit a tegnap megkezdett, majd november 28-ra elnapolt tárgyalásról tudni érdemes. Szaddám Huszein perét az előkészítés első percétől kezdve számos ellentmondás jellemzi.

Mindenekelőtt ismételten bebizonyosodott, hogy az Iraknak nevezett ország egymástól külön életet élő, eltérő politikai akaraton nyugvó részekre szakadt. Mi mással lehet magyarázni, hogy miközben a szunniták tüntetéseiken felmentő ítéletet követelnek, hasonló demonstrációikon a síiták halálért kiáltanak? Jelzésértékű az is, hogy Dzsalal Talabani, Irak kurd származású elnöke előzetesen kijelentette: Szaddám Huszeint naponta hússzor kellene kivégezni bűntetteiért, majd kifejtette, hogy amennyiben mégis halálra ítélik, személyes meggyőződéséből fakadóan ő nem írja alá az ítéletet.

A hírmagyarázók többsége egyetért abban, hogy a bíróság előtt álló Szaddám Huszein esetleg rokonszenvet ébreszthet a külső szemlélőben. A Ceausescu-perben már megtapasztalhattuk, hogy a védtelenség és a bátor helytállás illúziója különös érzéseket ébreszthet a régi rend iránt nosztalgiázó emberekben. A bírálatok zöme azonban nem ebből a fajta előre látható, ám az ország stabilitása szempontjából kevésbé fontos körülményből fakad. Sokkal fontosabb kérdés, hogy a délszláv háború bűnöseihez hasonlóan miért nem citálták Szaddám Huszeint nemzetközi törvényszék elé. Ez a felvetés már csak azért is indokolt, mert a bagdadi tárgyalás finoman szólva is bővelkedik az eljárásjogi mulasztásokban.

Amikor annak idején, még a háború megindítása előtt az amerikaiak több ízben is leszögezték, hogy Szaddám Huszeint a saját népe ítéli meg majd bűnei miatt, még minden másképp volt. Nem lehetett előre látni, hogy a megszállás utáni politikai rendezés ilyen hosszan elhúzódhat. Senki nem tudhatta, hogy az elsőre kiszemelt emigráns iraki politikusok nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket, és az sem tűnt valószínűnek, hogy az új kormány felállítása évekig elhúzódhat. Washingtonban joggal hitték, hogy a majdani Szaddám-per a demokrácia és a jogállamiság látszatát kelti majd világszerte. Csakhogy időközben megváltozott a helyzet, és az egész procedúra sokkal inkább a stabilitás egyfajta paródiájává vált. Az irakiak továbbra is átláthatatlan viszonyok között élnek, nincsen munka és jövőkép, külföldi katonák masíroznak az utcán, a fegyveres ellenállás állandósult. Az alkotmányról rendezett minapi népszavazáson tapasztalt számos probléma azt jelzi, hogy az új iraki társadalmat - legalábbis nyugati mércével mérve - továbbra sem minősíthetjük szabadnak és demokratikusnak. Jó kérdés persze, hogy milyen eszközökkel, milyen irányba kellene demokratizálni az országot, s hogy egyáltalán lehetséges-e univerzális recepteket alkalmazni a helyi gondokra-bajokra.

A háború megindításakor még azt hihettük, Szaddám Huszein sorsa döntő módon befolyásolhatja az események alakulását. A történelem azonban már réges-régen túllépett a volt elnök személyén, a végeláthatatlan bírósági előkészítés és a borítékolhatóan elhúzódó per miatt a közérdeklődés időközben érezhetően csökkent. Szaddám Huszein pere immáron szimbólumértékében sem hordoz többletet sem az ellenállók, sem a megszállók számára. A bukott diktátort megvádolták, ő nem tartja magát bűnösnek, zajlik a bírósági procedúra, az ítélet lassan körvonalazódik. Mindenki teszi a dolgát, csak éppen Irak szekere ragadt bele időközben a sárba. A jelek szerint hosszú-hosszú időre.

Szentesi Zöldi László - Magyar Nemzet
fideszfrakcio.hu