fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Demszky világvárosa: se pénz, se terv a metró meghosszabbítására
2005. október 25., 09:39
Jó ideig biztosan nem kötik össze a 2-es metró és a gödöllői HÉV vonalát. A BKV egy civil szervezet felvetésére ugyan fontolóra vette, hogy az éppen zajló metrókocsitendert átdolgozzák, és olyan járműveket szereznek be, amelyek az agglomerációba járó zöld szerelvényeket is kiválthatják, valamint a metróalagútban is közlekedhetnek. Úgy tűnik azonban, ez nem volt több blöffnél és porhintésnél; a metrókocsitender feltételei információink szerint nem változnak, a városházán nincs sem kidolgozott terv, sem pedig pénz a két vonal összekötésére - írja a Népszabadság.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület nemrégiben vetette fel: jelentősen megkönnyítené az utasok dolgát, ha az Örs vezér terén a HÉV-et összekötnék a metróval. A szervezet számításai szerint ez alig 15 milliárdba kerülne. (Összehasonlításként: a 4-es metró megépítésének teljes költsége meghaladhatja a 300 milliárd forintot.) A VEKE arra is hivatkozott, hogy az észak-déli irányú HÉV-eket (a szentendreit és a csepelit) a belváros alatt tervezi összekötni a főváros - ez volna az 5-ös metró -, hasonló ésszerűsítésre a kelet-nyugati irányban is szükség volna. Így az agglomerációból érkezők a jelenleginél akár húsz perccel gyorsabban a belvárosba érkezhetnének.

A javaslat azonban a jelek szerint süket fülekre talált. A metrókocsitender feltételeit ugyanis információink szerint mégsem módosítják. A pályázaton a BKV 37 járművet vásárol, huszonkettőt a 2-es, tizenötöt pedig a majdani 4-es vonalra. Ha beválnak a nyertes gyártóhoz fűzött remények, akkor újabb hét kocsira kaphat megrendelést. A metrókocsicsere költségei elérhetik a 40-50 milliárd forintot is. A tender első köre lezárult, a BKV a második fordulóban öt cégtől és konzorciumtól - az orosz Metrowagonmashtól, a német Siemenstől, illetve a dél-koreai Rotem, a francia Alstom, valamint a kanadai Bombardier vezette konzorciumtól - kér részletes ajánlatot. Győztest várhatóan négy-öt hónap múlva hirdetnek, a szerződést 2006 nyarán köthetik meg.

A Budapest hosszú távú fejlesztéseit magában foglaló Podmaniczky-programban ugyan szerepel a metró és a HÉV összekötése, de csak 2015 után. A városházán információink szerint egyáltalán nem tartják sürgős teendőnek a gyorsvasutak összekötését, mivel ahhoz a gödöllői HÉV teljes pályáját fel kellene újítani. A zöld szerelvények ugyanis napjainkban is a múlt század elején bevezetett közlekedési rend szerint közlekednek: mivel ez a vonal a második világháborúban alig sérült meg, a mai napig a baloldali közlekedési rend az érvényes a vonalon. A főváros egyelőre azért veti el a HÉV metrósítását, mert a gödöllői vonalat gyakorlatilag újra kellene építeni, megannyi külön szintű kereszteződéssel és műtárggyal. A VEKE ezzel szemben azzal érvel: csak a peronokat kellene megemelni, a keresztező utaknál pedig a metró süllyesztett pályán, az autóforgalom hidakon haladhatna. Mindez szerintük kijönne az említett 15 milliárd forintból, és még uniós támogatást is lehetne rá szerezni.

Az Örs vezér terén tehát egy ideig maradnak a jelenlegi, átmenetinek tervezett állapotok. A gödöllői HÉV végállomását ugyanis - amely a 2-es metró átadása előtt a Keleti pályaudvarnál volt - eredetileg a Népstadionhoz tervezték, ezért épült ott négy vágány. Az Örsön nincs elég hely, az éppen beérkező HÉV-kocsiknak meg kell várniuk, amíg a végállomásokon lévő szerelvényről leszállnak az utasok. Akiknek egyébként nyolcvan százaléka - miután átküzdötte magát a szűk aluljárón - egyből átszáll a piros metróra.

Népszabadság - fideszfrakcio.hu