Járóka Lívia, az európai parlament néppárti képviselőcsoportjának a tagja a ˝Romák helyzete a bővülő Európában˝ című előadásában kiemelte a gondok közül az oktatási szegregáció összetett kérdéskörét. A képviselőcsoport magyar sajtóilletékesének a tájékoztatása szerint Járóka Lívia rámutatott, hogy a romák alacsony iskolázottsági szintje az Európai Unió egész területén jellemző. A roma gyermekek minden uniós tagállamban alacsony, a nemzeti átlagtól jelentősen elmaradó mértékben vesznek részt az alapfokú oktatásban. Nagy részük szegregált iskolákban és alacsonyabb követelményrendszer szerint tanul. A közép és felsőoktatásban részt vevő roma tanulók száma rendkívül alacsony.
Az európai romaság társadalmi kirekesztődését Járóka Lívia szavai szerint csak úgy lehet megállítani, ha felszámolják az iskolai szegregációt és megfelelő felzárkóztató, integrált oktatási rendszert biztosítanak a hátrányos helyzetű tanulóknak.
A jó színvonalú oktatási intézményből kijövő roma gyermek jobb lehetőségekkel kezdhet a munkakeresésnek, ezáltal valóban aktív polgárává válhat az Európai Uniónak. Itt az ideje, hogy a tagállamok kormányai rádöbbenjenek: a gyermekek a társadalom jövője; a tudás megszerzéséhez való joguk nem függhet egy-egy iskola önkényes döntésétől. A halmozottan hátrányos helyzetű roma gyerekeknek nincs jövőjük megfelelő oktatási rendszer nélkül" - hangsúlyozta európai parlamenti képviselőnő.
MTI - fideszfrakcio.hu