A múlt évi 49 milliárd forint veszteséghez képest magasabb mérleg szerinti idei veszteséget az energiaárak-, a bér- és a finanszírozási költségek emelkedésével magyarázta - tette hozzá. A jövő évi tervszámokról az elnök-vezérigazgató még nem tudott beszámolni, csak annyit mondott, hogy a veszteség nő, de nem éri el a 100 milliárd forintot. Az évi 25 milliárd forint megtakarítást többek között a létszámcsökkentéssel érték el. Tavaly ez egyszeri 3-4 milliárd forint, az idén 7-8 milliárd forint ráfordítást jelentett. A leányvállalatokkal együtt 2002-ben még 55 ezer alkalmazottja volt a MÁV-nak, az idén pedig alig éri el az 50 ezret - mondta az elnök-vezérigazgató.
A MÁV költségeinek mintegy felét, tavaly 145 milliárd forintot a személyi jellegű ráfordítások tették ki. A bérfelzárkóztatási program keretében a vasúttársaság alkalmazottainak átlagkeresete a 2002. évi 111 ezer forintról 136 ezer forintra nőtt, három ezer forinttal megközelítve a versenyszféra átlagát. A hatékonyság növelését jól mutatja, hogy az idén várhatóan az egy főre jutó megképzett tonnakilométer 400 ezer lesz, szemben a tavalyi 372 ezer tonnakilométerrel. A tavalyi tény egyébként jócskán meghaladta a fejenkénti 358 ezer tonnakilométeres éves tervet. Gaál Gyula szavai szerint a MÁV az európai vasutak között a legalacsonyabb költséggel működik, és tizedannyi állami támogatást kap, mint például az osztrák államvasutak.
Az éves szinten 55 milliárd forintot kitevő személyszállítási jegybevételből 26 milliárd forint a fogyasztói árkiegészítés. Az utas a vasúton 20-30 százalékkal kevesebbet fizet ugyanakkora távolságra, mintha helyközi buszjáraton utazna. A magyar vasúttársaság évek óta visszafogta a fejlesztéseket és beruházásokat és ezt már tovább nem lehet tartani - mondta az elnök-vezérigazgató. Jövőre például a meglévő mintegy 2.500 kocsiból 300-at kell a forgalomból kivonni, mert a főjavításukra és a vizsgázgatásukra lenne szükség. A MÁV a német vasutakkal, a Deutsche Bahn AG-val (DB) tárgyal 300 nagyon jó állapotú vasúti kocsi megvásárlásáról. Ezek egyenként tizenvalahány millió forintba kerülnek, míg egy új kocsi ára 100 millió forint, egy Magyarországon felújítotté pedig meghaladja az 50 millió forintot. A beszerzésekkel kapcsolatban az elnök-vezérigazgató elmondta, hogy várhatóan a jövő januárban írják alá a Stadler céggel a motorvonatok szállítására vonatkozó szerződést, azt követően, hogy a finanszírozási szerződés megszületett. A finanszírozásra a közbeszerzési tendert már kiírták és a 36 milliárd forintot kitevő kölcsön minden bizonnyal eszközfedezetű lesz.
Az 58 milliárd forintot meghaladó forgóeszközhitelre is kiírta már a MÁV a közbeszerzési tendert és reményeik szerint a pénzt még az idén lehívhatják - válaszolta újságírói kérdésre Gaál Gyula. A MÁV az idén 70-75 milliárd forintot költ beruházásokra, jövőre pedig - részben a vonatbeszerzéseknek köszönhetően - 172 milliárd forintot fog. Az elnök-vezérigazgató megerősítette azt a korábbi közlést, hogy vasútfejlesztésre a következő tíz évben kétezer milliárd forintot kellene költeni. A jövő évi menetrendben lényeges változások nem várhatók - mondta az elnök-vezérigazgató, hozzátéve, hogy az idén a tavalyihoz képest 9 százalékkal szűkítették a járatok számát. Ez azt jelenti, hogy ilyen arányban ritkították a vonatokat, de vasútvonalat nem szüntettek meg, így a vasúttársaság változatlanul 7.700 kilométer hosszú pályát üzemeltet.
Gaál Gyula közölte: a magyar gabona exportját valóban a vasúti kocsik hiánya akadályozza, de a MÁV nem tud mit tenni. A meglévő vasúti szállítóeszközök - döntően az olasz partner hibájából - nagyon lassan fordulnak, és a termék szezonalitása miatt a térségben nem bérelhető megfelelő számú vasúti kocsi - magyarázta.
MTI - fideszfrakcio.hu