fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
M5-ös: az első hétvége ingyen, aztán évi 23 milliárd
2005. december 11., 14:34
"Nem az a hazafi, aki beszél, hanem az, aki cselekszik" - Gyurcsány Ferenc ezekkel a szavakkal adta át az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza és Szeged közötti, 46 kilométeres, új szakaszát. A magyar állam 25 éven át úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet az építtető cégnek, évi 23 milliárd forintot.

A Kiskunfélegyháza és Szeged közötti, 45,4 kilométeres szakaszon 4 csomópontot, 3 pihenőhelyet és 32 hidat építettek. A kormány tavaly módosította a koncessziós szerződést az M5-öst üzemeltető AKA Rt.-vel, amely közbeszerzési pályázat nélkül építehette meg a most átadott szakaszt, kilométerenként több mint kétmilliárd forintért.

Gyurcsány a Fidesznek üzenget

Az M5-ös átadásának napjára a szegedi önkormányzat örömünnepet rendezett a városban, ahol több ezer ember előtt mondott beszédet a miniszterelnök. Az építkezés folytatódik, még az országgyűlési választások előtt átadják a Szeged és a röszkei államhatár közötti szakaszt.
Az avatáson a miniszterelnök, burkoltan ugyan, de ismét üzent a Fidesznek: "Mondjuk meg azoknak, akik időnként azt mondják, hogy talán nem kellene ilyen tempóban autópályát építeni, talán fontosabb a költségvetés hiányát csökkenteni, mintsem autópályát hozni ide vagy vinni Nyíregyházára, vagy éppen Debrecenbe. Én meg azt gondolom, hogy ebből épül az ország. És ha épül és növekszik az ország, akkor ki fogjuk nőni a költségvetés hiányát is."

Mennyibe is kerül?

Az M5-ös hétfőtől ugyanúgy fizetős, mint a többi autópálya, a legolcsóbb, négynapos matrica díja december 31-ig 1120 forint. A hétvégén viszont ingyenes, nemcsak a most átadott szakasz, hanem az egész pálya, Szegedtől Budapestig. Ennek költségeiről a gazdasági miniszter nem akart beszélni.
"Azt szeretnénk, hogy mindenki személyesen kipróbálhatná, hogy mi épül itt, akkor hiszik el az emberek, ha ráléphetnek a pályára, végighajthatnak rajta. Szerettük volna lehetővé tenni mindenkinek, ezért vasárnap estig, hétfő hajnalig ingyenes az autópálya Szegedig" - mondta Kóka János.

A magyar állam 2006-tól 2030-ig úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet az építtető AKA Rt.-nek az autópálya használatáért, amelynek összege évi 23 milliárd forint. Vagyis 25 év alatt összesen 575 milliárd forintjába kerül az adófizetőknek az M5-ös.

M0-s körkép

A választásokig még négy autópálya-szakaszt adnak át a tervek szerint. Az M3-as Nyíregyházát és Debrecent elkerülő szakaszát, az M6-os egy részét és az M0-s folytatását. A körgyűrűnek, papíron, már november végére el kellett volna készülnie.
Az M0-s délkeleti szakaszán álló hirdetés szerint a 12 kilométeres pályaszakaszt legkésőbb november 30-ig kellett volna átadni a forgalomnak. A tábla mögött azonban még mindig buldózert, talicskát, lapátokat és munkásokat látni. A korlátok, a vízelvezető árkok és a jelzőtáblák még nem készültek el. Szilágyi András, a Nemzeti Autópálya-kezelő Rt. vezérigazgatója elmondta: "El is készült határidőre, sőt még a határidő előtt, hozzá kell tenni, hogy egy autópálya átadása egy hónapos folyamat, mire az összes szakhatóság engedélyező szerv és illetékes jóváhagyja, tehát ennek a határidő előtti elkészülte megtörtént az avatás a jövő héten lesz. Az új út két szakaszból áll: az egyik az M5-ös autópálya 4-es számú főút közötti része, és egy hasonló nagyságrendű a 4-es számú főút Vecsés-Üllő elkerülő szakasza."
Az M0-s új szakasza nem aszfalt, hanem beton, a jelentős és várhatóan tovább növekvő teherforgalom miatt. Jövő héttől Óbudáról és a II. kerület egyes részeiről kitiltották a 12 tonnánál nehezebb kamionokat. Budának az igazi megoldást az M0-s továbbépítése és az északi Duna-híd jelentené, de ezek a tervezett határidőre, 2007-re szinte biztosan nem készülnek el.

Forrás: hirtv.hu

fideszfrakcio.hu