Hozzátette: a fuvarozói érdekképviseletek értékelték a szakma versenyképességének javítására a kormánnyal kötött megállapodást, és megállapították, hogy három pontban eddig nem történt érdemi intézkedés. Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének (Fuvosz) főtitkára közölte: nem történt előrelépés például a gépjárművezető képzést támogató szakképzési alap létrehozásában, a szakmai továbbképzési tanfolyam indításában, valamint a menetrendszerinti személyszállításban az alvállalkozók részvételét elősegítő feltételek kidolgozásában. Peredi Péter szerint ha az év hátralévő részében nem történik a kormány részéről konkrét intézkedés, akkor a magyar közúti áru- és személyfuvarozók helyzete 2006-ban egyre bizonytalanabb, és rosszabb lesz.
"A kérdés az, hogy a közúti fuvarozás meg tud-e maradni magyar kézben, vagy onnan teljesen kiszorítják a külföldi vállalkozások" - mondta a Fuvosz főtitkára. Utalt arra, hogy a Magyarországról induló fuvarok 60 százalékát már most is külföldi fuvarozók teljesítik. A 2005 első félévi adatok alapján az év elejéhez viszonyítva a magyar közúti fuvarozó vállalkozások száma 10 százalékkal 22 ezerre, a fuvareszközöké 5 százalékkal 65 ezerre mérséklődött. Emlékeztetett arra, hogy a kormány és a fuvarozók közötti 18 pontos megállapodás négy pontját a kormány nagy részben, vagy teljes egészében elutasította, amelyeket az aláíráskor úgy minősített, hogy megfontolja azok teljesíthetőségét. Ezek között találhatók az adókkal kapcsolatos javaslatok. Így nem várható a fuvarozók versenyhelyzet-javulását eredményező változás a gépjárműadó kedvezményekkel kapcsolatban, a fuvareszköz első forgalomba helyezése illetékével összefüggésben.
Az árufuvarozásra javasolt 15 százalékos, alacsonyabb áfa-kulcs bevezetésére uniós szabályok miatt pedig nincs mód. A fuvarozók kérése volt, hogy a vámhatóság már a felrakó helyeken ellenőrizze a fuvarozáshoz szükséges okmányokat, ám ezt a javaslatot a PM még elemzi. Még munkabizottságok foglalkoznak azzal a fuvarozói javaslattal, hogy a járművekre vonatkozó műszaki érvényesség legyen azonos a nem közúti közlekedési szolgáltatói járművekre vonatkozó előírásokkal, ami a közúti fuvarozók számára jelentős költségcsökkentést eredményezne. Peredi Péter szerint a fuvarozók számára legfájdalmasabb a gázolaj jövedéki adója csökkentésének elmaradása, amire a kormány szerint a költségvetés helyzetére tekintettel nincs lehetőség, és a jövő évre vonatkozó csökkentés lehetőségének vizsgálatát a többi adómódosítást érintő változtatással együtt tekintik át.
Szintén nincs előrelépés a hétvégi kamion forgalomkorlátozás éjszakai feloldásával kapcsolatban a gyorsforgalmi utakon. A GKM a megállapodásban ugyan vállalta, hogy a kérdéskör megalapozott áttekintéséhez hatástanulmányt és elemzést készíttet, de az érdekképviseleteknek a mai napig nincs ismeretük annak elkészültéről. A megállapodás 6 pontja részben vagy egészében teljesült, illetve megvalósulása a várható jogszabályi változásokkal biztosított, továbbá 5 pont tekintetében az érdemi munka az aláírás óta folyamatosan zajlik.
MTI - fideszfrakcio.hu