A budapestieket egy létrehozandó garanciaalappal kellene megvédeni, a fővárosi beruházások miatt keletkezett károktól. Közel kétezer tulajdonost érint az Andor utcába terelt forgalom, a Főváros ezen károkozása ügyében már több jogerős bírósági döntés született. Könnyítené a vitában részt vevők megegyezését az általunk javasolt garanciaalap.
Vajda Pál főpolgármester-helyettes hiába érvel azzal, hogy az építési munkálat jogszerűen zajlott, hiszen a mai magyar joggyakorlat szerint a kártérítés megállapítását ez nem befolyásolja. A károkozás önmagában jogellenes.
A kártalanítás és a kártérítés két különböző fogalom. Míg az Egér úton a kisajátítás nyomán kártalanításnak kell következnie, az Andor utcaiak esetében mivel nincs kisajátítás, ezért a Fővárosnak kártérítést kell fizetnie. Éppen a zajvédő falak megépítése bizonyítja a károkozás tényét. A felek közötti jogvita ma már a kártérítés mértékéről zajlik.
Az őrmezői lakótelepen élőket ugyancsak kár érheti azzal, hogy a 4-es metró végállomása nem a lakott területeken kívüli Virágpiacnál lesz, hanem a lakótelep közvetlen szomszédságában. Így csökken a zöldfelület, növekszik majd a beépítettség és az áthaladó forgalom. A Fővárosnak gondoskodnia kell a következő költségvetésében arról, hogy legyen egy olyan garancia alapja, melyből a fővárosi nagyberuházások kapcsán felmerülő kártérítéseket azonnal rendezni tudja.
A Városüzemeltetési Bizottság tegnapi ülésén újabb járatritkításokról döntött. Éppen azokról, melyek miatt Aba Botondtól megvonták prémiumának egy részét. Mivel számunkra elfogadhatatlan a BKV szolgáltatási színvonalának további csökkentése, ezért a mai napon felkértem bizottsági tagjainkat, hogy ismét terjesszék a bizottság elé az ügyet és kezdeményezzék a BKV paraméterkönyvében a korábbi állapot visszaállítását.
Kupper András
frakcióvezető
Budapest, 2005. december 14.