fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Egyezség híján folytatják a sztrájkot Ferihegyen
2005. december 17., 09:00
Figyelmeztető sztrájkot tartott pénteken 18 és 20 óra között a Budapest Airport (BA) Rt. sztrájkbizottsága. Hilmer Sándor, a sztrájkbizottság szóvivője a munkabeszüntetést követően elmondta: továbbra is az a legfőbb céljuk, hogy meg tudjanak egyezni a menedzsmenttel és a tulajdonossal, ezért szombaton reggel 9 órára a sztrájkbizottság tárgyalóasztalához várják az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. és a BA Rt. képviselőit.

Folyamatos sztrájkot helyeztek kilátásba a jövő héttől a pénteki munkabeszüntetést szervezők, amennyiben nem tudnak egyezségre jutni a tulajdonosokkal - mondta Hilmer Sándor, a sztrájkbizottság szóvivője. Hétfő délutánig tart az egyeztető időszak, ezt követően "a sztrájkbizottságnak jogában áll ismételten munkabeszüntetéseket hirdetni", ami már jelenthet folyamatos sztrájkot is - fogalmazott.
Hilmer visszautasította azt - a sztrájkot követő sajtótájékoztatón elhangzott - állítást, miszerint a BA Rt.-t nem értesítették a sztrájkról. Úgy fogalmazott: tájékoztatták a menedzsmentet annak ellenére, hogy a sztrájktörvény úgy rendelkezik, a hétnapos tárgyalási időszak alatt az érdekképviseleti szervezeteknek joguk van előzetes bejelentés nélkül, egy alkalommal kétórás figyelmeztető sztrájkot tartaniuk. Amennyiben a hét nap lejár, s nem születik megállapodás bármikor sztrájkolhatnak, de azt kötelesek a törvény előírásai szerint előre be is jelenteni. Ugyanakkor hangsúlyozta: legfőbb céljuk a megegyezés, de ha erre a hétfői időpontig nem kerül sor, akkor a sztrájkbizottság dönt a továbbiakról.

Hilmer Sándor közölte: azért döntöttek a sztrájk megtartása mellett, mert a BA Rt. munkavállalói megelégelték a munkáltató és a tulajdonos egyeztető tárgyalásokon tanúsított magatartását. Érdekérvényesítési akaratuk megerősítése miatt tartották a mai kétórás figyelmeztető sztrájkot, amit több napos sikertelen egyeztetés előzött meg.
Aggodalmát fejezte ki a mai első sikertelen tárgyalási fordulón elhangzottak miatt a sztrájkbizottság. A Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezete (RMGSZ) és a Forgalmi és Rampatisztek Szakmai Szakszervezete (FORTISZ) által létrehozott sztrájkbizottság közleményében leszögezte: úgy érezzük, hogy elkerülhetetlen lesz a követelések nyomatékosítása, mert a munkáltató delegációja kijelentette, nem jogosult és nem is kíván tárgyalni a sztrájkbizottság tagjaival a privatizációval és foglalkoztatással kapcsolatos garanciákról. A tulajdonos képviselői meg sem jelentek a mai tárgyalásokon. A sztrájkbizottság kifejtette: sajátosan értelmezve a jog rendelkezéseit a munkáltató előzetes értesítés nélkül, szándéka szerint egyoldalúan, közös tárgyalásba kényszerítette volna a Budapest Airport Zrt. két, különböző sztrájkkövetelést benyújtó önálló sztrájkbizottságát.

Mint írták: úgy érzik, a munkáltató felkészületlenül és komoly tárgyalási szándék nélkül vett részt az egyeztetéseken, s ezzel a magatartásával nem a megállapodás megszületését segíti, hanem sztrájkhelyzetbe sodorja a jövőjüket féltő munkavállalókat. Kijelentették, hogy a sztrájkbizottság tárgyalási készségének minden fórumon hangot adva az utolsó pillanatig reménykedik, hogy a további munkabeszüntetésre - a tárgyalási határidő hétfő 14 órai lejártáig - nem kell sort kerítenie.

A BA Rt. közleményében bejelentette: a sztrájk alatt a maximális repülésbiztonság nem biztosítható, ezért a repülőtér vezetése úgy döntött, a kétórás figyelmeztető sztrájk időtartama alatt Ferihegy nem fogad járatokat. Azt írták: a sztrájkot bejelentő két szakszervezettel hétfő óta tárgyal a BA Rt. menedzsmentje. Ennek során a BA Rt. a 2006-ra tervezett inflációt jóval meghaladó bérfejlesztést terjesztett elő a szakszervezeteknek, amelyek ezt elutasították, és jövő évre a 2005-őshöz hasonló bérfejlesztést kértek a munkáltatótól. Idén összesen 16,62 százalékos béremelést hajtott végre a BA Rt.

Szollár Domokos, a BA Rt. kommunikációjának helyettes vezetője szerkesztőségünknek elmondta: tudomásuk szerint a navigáció, a fénytechnikai osztály, az erőműház és a rampaszolgálat szünteti be a munkát. Szollár szerint a rampaszolgálat kivételével a többi tevékenység esetén működik ugyan automatikus vezérlés, de az emberi háttér hiányzik. S ezért döntöttek úgy, hogy a sztrájk ideje alatt Ferihegy nem fogad járatokat.

Németh Krisztina, a Malév Rt. szóvivője úgy tájékoztatta a lapot, hogy a légitársaság Amszterdamból érkező gépe szállhatott le csupán, mert az egyik utasnak egészségi problémái voltak.

Tévedett Veres János?

Noha parlamenti felszólalásában még szükségesnek tartotta a Ferihegyi reptéren található műemlék jellegű létesítmények elidegenítésére vonatkozó engedélyezést Veres János pénzügyminisziter, ezen a héten mégis bekérette ennek engedélyét a Kincstári Vagyoni Igazgatóság gyors ügyintézésének segítségével. Mindennek hátterében az áll, hogy a műemlék jellegű létesítményekre vonatkozó engedélyek hiányában a privatizációs eljárás semmisnek tekintendő a privatizációról szóló törvény értelmében.

Forrás: Magyar Nemzet

fideszfrakcio.hu