Magyarországon átlagosan nyolc dollárba kerül egy négyzetméternyi aszfaltút megépítése, míg a legtöbb fejlett országban 5-7 dollár közötti összegből kijön ugyanez - állítja az OECD, mely tizenkét európai és észak-amerikai ország közútépítési költségeit hasonlította össze. A meglévő burkolatok karbantartása és felújítása a vizsgált országok közútépítési költségvetésének nagyjából felét emészti fel, és ez az arány folyamatosan nő. Az OECD-országokban átlagosan tízévenként burkolnak újra egy-egy útszakaszt; a felhasznált anyagok és a munka minőségétől függően e téren vannak kisebb eltérések, ám a manapság használt legjobb minőségű aszfalttal sem lehet a gyakori karbantartást megspórolni és 10-15 évnél hosszabb élettartamot elérni - írja a Világgazdaság.
Az OECD szakértői ugyanakkor rámutatnak: léteznek olyan alternatív burkolóanyagok, amelyek alkalmazásával a mostani háromszorosára, 30-40 évre lehetne növelni a közúti burkolatok élettartamát, és a felújítások ritkulása kézzelfogható gazdasági hasznot is hozna mind az autósok, mind az adott ország egésze számára. Ezek az anyagok ugyanakkor nagyjából háromszor többe is kerülnek, mint a maiak. Valószínűsíthető tehát, hogy nálunk egyelőre marad a gyakori kátyúzás és az azzal járó forgalomkorlátozások - cikkezik a Világgazdaság.
ÚTÉPÍTÉSI KÖLTSÉGEK
(egy négyzetméternyi aszfaltút átlagos költsége, dollár)
Hollandia: 10,60*
Dánia: 9,50
Magyarország: 8,00
Lengyelország: 6,94
Norvégia: 6,70
Nagy-Britannia: 6,61
Svédország: 6,00
Egyesült Államok: 5,60
Kanada: 5,50*
Finnország: 5,00*
Portugália: 3,44
Franciaország: 3,00*
* Az átlagos aszfalttól eltérő minőségű felület.
Forrás: MNO, 2005. december 29.