Január elsejétől már csak az egységes, európai egészségbiztosítási kártyával tudják igazolni a magyar utazók, hogy van társadalombiztosításuk, s így jogosultak egészségügyi ellátásra az Európai Unió másik 24 tagországában, illetve Norvégiában, Izlandon és Lichtensteinben. Szombat éjfél óta ugyanis már nem érvényes az E111-es nyomtatvány. Az új kártya már 2005. november 1.-je óta beszerezhető az egészségbiztosítási pénztárnál, de a múlt hét végéig még a régi nyomtatványokat is elfogadták az Európai Gazdasági Térség tagjai.
A kártya nem helyettesíti a klasszikus utasbiztosítást - nem fedezi például a poggyászkárokból adódó költségeket. Viszont igénybe lehet venni a kártyával minden olyan ellátást, ami nem minősül úgynevezett előre tervezhető szolgáltatásnak, és a kint érvényes szabályok szerint jár az adott ország polgárainak, ha betegek lesznek, vagy balesetet szenvednek.
Fontos továbbá, hogy a kártyát csak azok a szolgáltatók fogadják el, amelyeknek van szerződésük az adott ország társadalombiztosítási szervével, ráadásul az Európai Unió tagállamainak többségében ezekben sem ingyenes minden egészségügyi szolgáltatás. Ezért valamekkora összeget, úgynevezett önrészt, a biztosítottnak is kell fizetnie. Ugyanez érvényes a kártyával érkező magyar állampolgárokra is.
Az európai egészségbiztosítási kártya egyébként a kiváltásától számított egy évig érvényes, de nyugdíjasok és 17 évesnél fiatalabbak esetében az érvényességi idő három év. A kártya kiváltása egyszerű: a lakóhely szerint illetékes Megyei Egészségbiztosítási Pénztárak ügyfélszolgálata azonnal és térítésmentesen kiállítja.
Körözhető lesz a személyi igazolvány
A kormány 2005 novemberében döntött a személyi igazolványok körözhetővé tételéről. Korábban a rendőrségnek nem volt tudomása arról, ha valaki elvesztette a személyi igazolványát, vagy ellopták azt; mivel ez a tény nem került be a körözési jegyzékbe. Január elsejétől az elvesztett vagy ellopott igazolványok bejelentése után a jegyző automatikusan elrendeli azok körözését, és ez a rendőrség körözési jegyzékében szerepelni fog.
A polgárok adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény tavaly decemberi módosítása, szintén csökkenti a visszaélések lehetőségét, és biztonságosabbá teszi a különböző jogügyleteket. Üzleti tranzakcióknál vagy adás-vételi szerződések elkészítésénél mostantól bárki ellenőrizheti a másik fél személyi igazolványának, vagy lakcímének hitelességét. Mindehhez elég lesz egy kérelemben megadni az igazolvány számát a BM Központi Hivatalánál vagy az interneten, az ügyfélkapun keresztül. A választ a hivatal legkésőbb 30 napon belül megadja, így kiderül, hogy a szóban forgó igazolvány valódi-e.
A Belügyminisztérium csak a valódiságot és érvényességet igazolja vissza, illetve azt, hogy elvesztett, vagy esetleg lopott igazolványról van-e szó, más személyes adatot nem ad ki. A információért igazgatási szolgáltatási díjat, 2350 forintot kell fizetni. Ezért a pénzért öt lekérdezésre van lehetőség, minden további információkérés darabonként 470 forintba kerül. Korábban is volt mód ilyen adatok lekérésére, de ezután a hivatalnak kötelessége lesz azokat kiadni, mérlegelési jogköre megszűnik.
A valótlan lakcím adat és a valótlan lakcím adatot igazoló okmányok érvénytelenné nyilvánítása és az okmánynyilvántartás nyilvánossá tétele várhatóan szintén hozzájárul az ügyletkötések biztonságának növekedéséhez. Fontos azonban tudni, hogy ha január elseje után - például egy közúti ellenőrzésnél - kiderül, hogy az illető nem jelentkezett ki eladott lakásából, az akár 30 ezer forintos szabálysértési bírságot is jelenthet.
Főként a nem lakóhelyükön tanuló diákok adminisztrációs terheit csökkenti a törvénymódosítás másik lényeges pontja, a tartózkodási hely érvényességi időtartamának meghosszabbítása. A módosítás értelmében az eddigi két év helyett, mostantól elegendő lesz ötévente meghosszabbítani a tartózkodási helyet.
origo.hu - fideszfrakcio.hu