fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
AC/DC
2006. január 7., 17:36
Szól a rádió, valami harmadvonalbéli illetékes arról magyaráz, hogy az egyenáram kevésbé rázós, mint a váltóáram. Vagy fordítva. A lényeg, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat trolibuszos utasait sokkal kisebb veszély fenyegeti, mint ha a járművek nem olyan elektromossággal üzemelnének, mint amilyennel. És ez igazán megnyugtató, most, hogy a Budapestnek nevezett európai nagyváros trolijain a leszállásjelzés rizikófaktora a konnektorba nyúlás kockázatát közelíti.

De nem csak a BKV járműveiben bujkál a kóboráram, hanem a személyzetben is lappanghat valami, mert a 73-as járat szilveszteri elektrosokkja után minden megkérdezett különösen rázós magyarázattal, és még rázósabb megoldási javaslatokkal állt elő.
Jakab László, a BKV Rt. Trolibusz Üzemigazgatóság műszaki osztályvezetője például arra az újságírói kérésre, hogy ugyan árulja már el, most akkor ráznak-e a drága pénzen fölújított buszok, avagy sem, a következőt válaszolta: "Olyat soha nem állított senki, hogy egy repülő nem zuhanhat le. Tőlem olyat kérnek, hogy állítsak olyat, aminek nagyon nagyon minimális a bekövetkezési valószínűsége. Én most biztosan azt tudom állítani, hogy a jelenleg beépített rendszer segítségével nagyon kicsi a valószínűsége, hogy bármilyen áramütés, vagy ahhoz hasonló esemény bekövetkezzen." Lehetséges, hogy Jakab Lászlónak igaza van, de azért jó lenne ismerni a Malév véleményét is, mert a légi közlekedési vállalatnak bizonyára akad olyan statisztikája, amely szerint sokkal több troli ráz meg ártatlan utasokat, mint ahány repülőgép lepotyog. De a műszaki osztályvezető nyilatkozata legalább szólt valamiről, nem úgy, mint a BKV központi közleménye, amiben az rt. elismerte, hogy "az elmúlt napokban nehézségek adódtak a trolibusz-közlekedésben az időjárás következtében. Bár a közlekedési vállalat megpróbált a még rendelkezésre álló járműállomány felhasználásával gondoskodni a kieső trolibuszok pótlásáról, valóban voltak olyan időszakok, amikor egyes vonalakon akadályok voltak a közlekedésben, így például a 74-es járat vonalán."
Egyébként is az egész ügy túl van lihegve, mivel a megoldás már a baleset helyszínén és időpontjában megszületett. A talpraesett trolisofőr - figyelem, a talpraesett jelzőnek mindjárt kiemelt fontossága lesz! - zökkenőmentesen kezelte a szituációt, s miután a busz és az utas viadalából utóbbi került ki vesztesen, az utastársakat lebeszélte a hagyományos leszállási technikától: ők a buszvezető útmutatása szerint páros lábbal ugrottak le a járműről, ügyesen elkerülve az áramütést.
Persze akadhatnak, akik életkoruk, egészségük, fizikai állapotuk, végtagszámuk miatt, netalán dacból avagy megszokásból továbbra is földelik magukat le- és fölszállás közben; ők a 6900 forintra drágult havi felnőtt bérlet meg nem vásárlásával védekezhetnek az utazás nem kívánt mellékhatásai ellen. Az ellenőrök ugyanis minden bliccelőt nagyon szívesen lesegítenek a járművekről, önkéntes szigetelésként óva testi épségüket. És a büntetés összege se túl sok, a kórházi kezelés miatt kieső jövedelemnél, meg a lábadozás költségeinél bizonyosan kevesebb.

Dévényi István; hetivalasz.hu

hetivalasz.hu - fideszfrakcio.hu