Lukács András elnök a "Sínek tovább bírják" című kampány keretében készített tanulmány adatait ismertetve szerdán elmondta: a tehergépkocsik üzemeltetői évente mintegy 1.000 milliárd forint költséget okoznak a társadalomnak. Az állam ugyanakkor az elmúlt 20 évben 1.700 milliárd forintot vont el a magyar vasúttól - tette hozzá.
A svájci mintára bevezetendő útdíjat a gépjármű súlya, károsanyag-kibocsátása és a megtett út arányában vetnék ki.
Az elnök arra a felvetésre, hogy az útdíjat a vállalkozók a fogyasztókkal fizettetnék meg, azt mondta: a cél éppen az, hogy azok fizessék meg ezeket a költségeket, akik ilyen úton érkezett árut akarnak vásárolni. Vélekedésük szerint ez az árakat is átláthatóbbá tenné. Az útdíj kivetésében nem tennének különbséget az áthaladó, illetve az országba érkező szállítók között.
A munkacsoport a KSH adatai alapján készített tanulmánya szerint egy kamion súlyától függően annyi kárt okozhat az úttestben, mint százezer személyautó.
Ismertetésük szerint 2004-ben minden hetedik másodpercben átlépte a magyar határt egy teherautó, és az uniós csatlakozás óta a kamionforgalom másfélszeresére nőtt.
Lukács András kiemelte: Magyarországon a kamionoknak mindössze 6-7 százalékát szállítják vasúton, a cél azonban nem ennek, hanem az áruk vasúti szállítási arányának növelése.
A Levegő Munkacsoport az OAK Foundation amerikai magánalapítványtól 46 millió forint támogatást kapott új kampányához. A két évesre tervezett kampány első lépéseként óriásplakátokat, televíziós, internetes és újsághirdetéseket tettek közzé. Az elnök ismertetése szerint a különböző médiák mintegy 50 millió forintnyi támogatást nyújtottak azzal, hogy kedvezményes áron kínálták szolgáltatásukat a "Sínek tovább bírják" című kampányhoz.
MTI - fideszfrakcio.hu