fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
2010-re eurót kíván az üzleti élet
2006. február 6., 14:35
Kiszámítható gazdaságpolitikát, a jelenleginél jóval kisebb tb-járulékot és 2010-re - jó árfolyamon - bevezetendő eurót kívánnak a Fidesz által megkérdezett vállalkozók - tolmácsolta a véleményeket Matolcsy György volt gazdasági miniszter a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara hétfői konzultációján.

A tb-járulék 10 százalékponttal, 19 százalékra mérséklésével - mondta Matolcsy György - számítások szerint évente 500 milliárd forint bevételkiesést okozna, ugyanakkor 200 ezer új munkavállaló belépésével 600-700 milliárd folyna be a költségvetésbe - fűzte hozzá.

"Az államháztartásban 1.000-1.500 milliárd forintot kellene megtakarítani 2006-2008 közepe között, ami két-három Bokros csomaggal lenne csak lehetséges, ezért a kiadások észszerű csökkentése csak akkor valósulhat meg, ha átalakítjuk az államháztartás gazdálkodását, az önkormányzatok feladati rendszerét és az egészségügyet" - fogalmazott Matolcsy György.

A volt gazdasági miniszter szerint a legfontosabb feladat az államháztartás bevételeinek növelése, ami csak az adózók, azaz a munkahelyek számának bővítésével valósítható meg. Hozzátette: ennek egyik módja, hogy a GDP harmadát előállító, 700 ezer fekete-szürke zónában foglalkoztatott közül minél többen adót illetve tb-járulékot fizessenek. Úgy vélte, egy négy éves időszakban 10-15 százalékukat lehet erre a "pályára" állítani.

"A gazdaságpolitika kiszámíthatatlansága és a pénzügypolitika hiteltelensége miatt kell jelenleg magasan tartani az alapkamatot, s a magas alapkamat az oka annak, hogy a rossz makrogazdasági mutatók ellenére a forint ilyen erős" - felelte az árfolyamra vonatkozó kérdésre Matolcsy György.

Ha vissza tudjuk szerezni a magyar gazdaságpolitika hitelességét, akkor a versenyképesség javítása illetve az export jövedelmezősége érdekében képesek lehetünk egy gyengébb forintot működtetni - mondta a volt gazdasági miniszter, hozzátéve, hogy az alapkamat csökkentése a Fidesz gazdaságpolitikájának része, hiszen az alacsonyabb alapkamat a költségvetés terheit is mérsékli.

Európai uniós tagságunk kötelezettsége és egyben lehetősége is a vasútfejlesztés - mondta Fónagy János. Az Orbán-kormány közlekedési minisztere elmondta: a MÁV üzemi vesztesége 2005-ben megközelítette a 100 milliárd forintot, a társaság adósságállománya 230 milliárd, miközben a jegyzett tőkét 240 milliárd forintról csaknem a harmadára vitte le az állam.

Fel lehet használni az osztrák példát, ahol 20-25 év alatt egy rossz állapotban lévő vasutat sikerült rendbe tenni - tette hozzá Fónagy János.

MTI - fideszfrakcio.hu