A kecskeméti katonai repülőtér gyakorlatilag készen áll a magyar Gripenek fogadására, noha a vasmadarak csak március végén érkeznek. Hollósi Nándor altábornagy, a honvédelmi miniszter főtanácsadója lapunknak azt mondta, hogy az egy éve Svédországba kiutazó öt magyar vadászpilóta a napokban átülhetett a Magyarországnak épített repülőgépekbe. A hátralévő feladatokat már a magyar Gripenek fedélzetén hajtják végre. A farokrészen magyar trikolór, a gép oldalán pumafej látható. A gépek ugyanis a legendás Puma század kötelékébe kerülnek.
Márciustól már itthon
Az öt pilóta és a földi személyzet március harmadikán érkezik Magyarországra. A hajózókra azonban a hónap vége felé még egy út vár. A svéd berepülőpilótákkal ugyanis közösen hozzák haza az első öt Gripent, a tervek szerint március huszadika és huszonötödike között. Három együléses és két darab kétüléses változat érkezik. Az öt pilóta az elmúlt 12 hónapban a legmagasabb, úgynevezett instruktori szintet is teljesítette. Az ő feladatuk lesz a következő pilótageneráció teljes körű kiképzése, immár hazai légtérben.
Ennek megfelelően a Gripenek az első időszakban jószerivel csak a pilótacserére, illetve üzemanyagért szállnak le. Nappali és éjszakai repülési feladatokat egyaránt végrehajtanak. A Gripen vadászok éves átlagban legkevesebb 120-140 órát tölthetnek levegőben, nagyjából kétszer annyit, mint MiG-29-es társaik. A svéd légierő tizenhat szakembert küld a kecskeméti bázisra. Az ő felügyeletük mellett járatják be a vadonatúj flottát. Az év végére egyébként még két repülő érkezik, 2007 végére pedig mind a tizennégy vadászgép Kecskeméten lesz.
A jelek szerint arra azonban várnunk kell, hogy Gripennel repülő világbajnok vadászpilótánk legyen. Hollósi Nándor tábornok szerint Vári Gyula és utódai a MiG-29-esekkel hajtották végre a bravúrokat. Azoknak a repülőknek rendkívül erős a hajtóművük, ideálisak a bemutatókra, a Gripeneknek viszont nincs akkora tolóerejük, mivel nincs is rá szükség. Az új generációs vadászgépek fedélzeti elektronikával vívják csatáikat, ebben pedig a svéd repülő kiváló.
Mit tudnak a pilóták?
Pilótáink szinte mindent begyakoroltak, amivel maximálisan kihasználhatják a Gripen technikai felszereltségéből fakadó előnyöket. Egyebek közt elsajátították az úgynevezett levegő-levegő (levegőből indított rakéta levegőben lévő tárgyra) harci támadások minden részletét, így az ellenséges repülők látóhatáron túli megsemmisítését. Felkészültek a földi célpontok leküzdésére is. A leendő kiképzők túl vannak az éleslövészeten; a BK-27-es fedélzeti gépágyúval különböző távolságban a földön elhelyezett célpontokra vadásztak. Ugyanakkor képesek felderítő feladatokat ellátni anélkül, hogy repülőgépüket az ellenség észlelhetné. A pilóták részt vettek továbbá a svéd légierő szimulációs központjában szervezett intenzív harci képzésben. Ennek egyik különlegessége, hogy hálózatban működő szimulátorokat alkalmaznak. Ez lehetővé teszi a tömeges bevetés és formációs taktikák széles skálájának a gyakorlását. Az egyik legveszélyesebb manővert, az éjszakai repülést élesben gyakorolták be a magyar vadászok.
Úttörő magyarok
Az egy tucat együléses és két darab kétüléses repülőgépet Magyarország tíz évre lízingeli Svédországtól. A három éve februárban aláírt svéd-magyar egyezmény szerint a bérleti időszak után a Gripenek magyar tulajdonba kerülnek. A teljes flottát jövő decemberig szállítják le. A magyar pilóták és technikusok svédországi kiképzése a múlt év elején kezdődött el. Magyarország a NATO-tagállamok között úttörőnek számít azzal, hogy a legújabb a levegő-földi feladatok ellátásához szükséges technológiával is felszereli vadászgépeit.
Gaál Zoltán Magyar Hírlap
fideszfrakcio.hu