fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Demszky kiégett
2006. február 16., 09:44
A fővárosiak már régen az új négyes földalattival járnának, ha 1998-ban az Orbán-kormány nem akasztotta volna meg négy évre a metróberuházást - bizonygatja újra és újra Demszky Gábor főpolgármester, aki még mindig azt hiszi, hogy az emberek bedőlnek neki és Kelet-Közép-Európa legsunyibb pártjának, a Szabad Demokraták Szövetségének.

A Budapestet vezető politikus nem vesz tudomást arról, hogy a fővárosiak pontosan tudják: a metróépítés elmaradása nem a Fidesz-kormányon múlt. Hanem azon a tizenhat év alatt jól kiismerhető városvezetésen, amelyik a térség legrandább, legelhanyagoltabb és leginkább lepusztult városává tette életterüket. Azokon a politikusokon, akikről ez alatt a hosszú idő alatt bebizonyosodott, hogy a közpénz nekik nem számít, a város lezüllesztése közben hivatali és szabadidejüket a legigényesebb luxuskörülmények között töltik.

Budapesten a négyes metró valóban évek óta működhetne, ráadásul anélkül, hogy az országot és a fővárost újabb eladósodás fenyegetné. Az oroszok ugyanis megépítették volna, és korszerű technikával szerelték fel volna abból a tartozásból, amely Magyarország felé a Medgyessy-kormány hivatalba lépése alatt is fennállt. És persze akkor, ha Demszky a metróberuházás mielőbbi megvalósításában lett volna érdekelt. Az SZDSZ azonban nem ebben volt érdekelt, hanem abban, hogy segédletével a szocialisták holdudvarába tartozó cégek elkótyavetyéljék, illetve ellopják a készpénzzé transzformált adósságdollárokat, ez volt a parlamenti botránnyá dagadt olajgate-ügy. És persze Demszky Gábor sem erőltette, hogy adósságdollárokból épüljön az új közlekedési útvonal.

A főpolgármester azonban még most is azzal magyarázza a bizonyítványát - mint például tegnap reggel a közszolgálati televízióban a Népszabadság-os, tudatlanságot mímelő Aczél Endrének -, hogy az orosz félen bukott meg az ötlet, vagyis azért nem épült metró az orosz államadósságból, mert a kivitelezésre az orosz kormány nem vállalt garanciát. Amiről a Magyar Nemzet egyszer már tényszerűen bebizonyította, hogy nem igaz. Az adósság hasznosítására a Horn-Kuncze-kormány idejében létrejött tárcaközi bizottság ugyanis 1996-ban eldöntötte, hogy metróépítés helyett a szocialista párt holdudvarába tartozó Nádor Rt. kap lehetőséget az államadósság hasznosítására.

Demszky nyilvánvaló mellébeszéléseire Ivan Aboimov, Oroszország egykori budapesti nagykövete is reagált. Aboimov a magyar kormány és a főváros vezetése tudomásával többször is kezdeményezte, hogy a Magyarország felé keletkezett államadósság fejében orosz cégek legyenek kivitelezői a budapesti metróberuházásnak. 2000-ben - Demszky kijelentése után - épp e lap munkatársai keresték meg ukrajnai szolgálati helyén Aboimovot, akit a főpolgármester kijelentése mélységesen felháborított. Kijelentette, hogy nem igaz, miszerint Oroszország nem tudott nemzetközi bankgaranciát felmutatni. Erre vonatkozó hivatalos kérést ugyanis nem juttatott el az orosz félhez a főváros. Nemzetközi kapcsolatokban azonban - különösen, ha pénzügyi kérdésekről esik szó - a beszélgetésen túl írásban kell megerősíteni a szándékokat, attól válnak hivatalossá - mondta.

A főpolgármester a metróberuházás és a főváros ügyeiről vitát kezdeményezett Orbán Viktorral. A Fidesz elnöke eddig még nem válaszolt, s várhatóan nem is fog. Orbán Viktort nem kell tanácsokkal ellátni, mit tegyen a felkéréssel. Minden bizonnyal pontosan tudja, amit a városlakók. Demszky Gábort leírta Budapest.

D. Horváth Gábor Magyar Nemzet


fideszfrakcio.hu