Az Esztergom határában - például a Dobogókői út környékén - éktelenkedő kátyúhalmaz felveti a kérdést: mikortól minősül egy teljesen leamortizálódott útszakasz balesetveszélyesnek, vagyis mikortól lehet hatósági szigorral elrendelni az útfelújítást. Lapunk utána járt annak, hogy ilyen esetben milyen intézkedésekre jogosultak a hatóságok és vajon kit terhel a felelősség, ha az úthibák következtében - a sebességkorlátozó táblák ellenére is - hibák keletkeznek a járművekben.
Kovács Kázmér, ismert ügyvéd, a Magyar Autóklub vezető jogásza elmondta: a rendőrségnek van felhatalmazása arra, hogy a forgalom biztonságára vonatkozó szempontok szerint nem megfelelő útszakaszokat (a javítási munkálatok alatt) lezárassa.
Útfelfagyások miatt lezárt útszakaszokról azonban nincs tudomása az ügyvédnek, mivel általában addig-addig foltozgatják, javítgatják a burkolatot az útfenntartók, míg minimális sebesség mellett használhatóvá nem válik. Kovács Kázmér megerősítette: ha az úthiba már hosszabb ideje fennáll, akkor a közútkezelő mulasztása felmerülhet, s az ebből származó hibákért bíróság előtt felelőssé tehető.
Bognár Ferenc, az esztergomi rendőrkapitányság vezetője lapunknak elismerte: a rendőrségnek elméletileg van lehetősége a sérült útszakaszok lezárására, ám tudomása szerint ilyenre a felfagyások miatt még sehol nem volt példa. A Dobogókői út azonban valóban nagyon rossz állapotban van, ám mivel komolyabb balesetek eddig nem történtek, nem tartották szükségesnek a veszélyes részek lezárását. Varsányi Zsolt, a megyei rendőr-főkapitányság szóvivője szerint viszont a rendőrségnek nincs jogköre a fokozottan veszélyes útszakaszok lezárására, csak felhívhatják az illetékes közútkezelő figyelmét a problémás helyekre. A kátyúk miatt bekövetkezett súlyosabb balesetek eleddig nem történtek megyénkben, ám nem tudni, hogy csak az idei tél hány milliós károkat okozott a rossz utakat használó járművekben. Az Esztergomi Közútkezelő Kht. vezetője, Bukovics János kérdésünkre elmondta, hogy a lehető leghamarabb igyekeznek orvosolni a problémákat. A rendelkezésre álló pénz azonban kevés, mindig akad sürgősebb elvégeznivaló, s szerinte a Dobogókői út hibás szakaszai a sebességkorlátozás betartásával járhatóak.
Az Európai Bizottság ezen a héten napvilágot látott jelentése szerint Kelet- és Közép-Európa úthálózatának fejlesztése nem tudta követni a járműpark lecserélődésének ütemét, így az utak halálos csapdákká váltak. Míg a halálos közlekedési balesetek aránya a nyugat-európai államokban fokozatosan és nagymértékben csökken, addig az újonnan csatlakozott országokban a tendencia ennek pont az ellenkezőjét mutatja. Magyarország második az egymillió főre eső közlekedési halálesetek számát tekintve.
Forrás: Hídlap