fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
A NATO légtérfigyelő központjai és a készenléti vadászgépek
2006. február 21., 13:06
A NATO egyik legfőbb katonai "haszna" a szervezet integrált légvédelmi rendszere: a szövetség területén több regionális légtérfigyelő-ellenőrző központ működik, amelyek együttesen a NATO tagországainak teljes területét lefedik, s megteremtik a korai észlelés, a gyors reagálás lehetőségét.

A magyarországi légteret is magába foglaló övezet a NATO olaszországi légtérfigyelő-ellenőrző központjához tartozik: ez az a központ, amely hétfőn utasítást adott a készenlétben lévő magyar vadászgépeknek a felszállásra és egy bahreini gép ellenőrzésére. Az olaszországi központ egyébként nem csak a magyarországi légteret, de a NATO teljes déli régiójának jelentős részét is ellenőrzi.

A regionális központok a tagállamok területén, a különböző szárazföldi bázisokon elhelyezett radarállomásoktól kapják az adatokat, ezeket összesítik, s ennek alapján döntenek, szükség van-e valahol beavatkozásra. Ha igen, akkor parancsot adhatnak bármelyik, felügyeleti régiójukba tartozó ország készenlétben várakozó gépeinek a felszállásra, az azonosításra - lényegében bármilyen katonai akcióra, kivéve a gyanús gép lelövését. Természetesen ugyanilyen parancsadási lehetősége van az adott ország (például Magyarország) légvédelmi központjának is: ez azonban csak saját gépeit utasíthatja. A regionális NATO-központ szükség esetén kérheti a légtérfigyelő gépek, a híres AWACS-ek bevetését, például ha úgy látja, hogy egy gyanús gép a földfelszín közelében, a földi radarok észlelési magassága alatt próbál manőverezni. Az AWACS-ek ugyanis fölülről figyelik a légteret, így számukra az alacsony repülési magasság nem jelent akadályt. (Magyarország nemrégiben belépett az AWACS-ek működtetését végző NATO-szervezetbe, így szükség esetén szintén kérheti bevetésüket.)

A felszállt vadászgépeknek az adott nemzeti légtérben kell elvégezniük az azonosítást. Ha ez nem sikerült, s a gyanús repülő átjutott egy másik ország területére, akkor a regionális NATO-központ a másik ország gépeit riadóztatja, utasítja felszállásra, a feladat elvégzésére.

2004 május elsején, éppen az új EU-tagállamok csatlakozásának napján ilyen "láncreakció" történt például a nyugat-európai légtérben: az Air Europa spanyol légitársaság egyik - a norvégiai Bergenből a spanyolországi Palma de Mallorca felé tartó - utasszállító repülőgépének pilótái ugyanis nem válaszoltak a légi irányítók kérdéseire. Ezért mindenki attól tartott, hogy terroristák akarnak a 2001-es amerikaihoz hasonló, pusztító merényletet végrehajtani e szimbolikus jelentőségű időpontban vagy Brüsszel, vagy Párizs ellen... Emiatt riadóztatták előbb a német, majd a holland, végül a francia légierőt. Végül két francia vadászgépnek sikerült közrefognia az utasszállító gépet, s kiderült: annak pilótái jól hallották a különböző légiirányító központok kérdéseit, de nem válaszoltak, mert azt hitték, nem nekik szólnak az egyre idegesebb felszólítások...


MTI - -fideszfrakcio.hu