A cég szerint Magyarország nemcsak az euróövezetbe, de annak előszobájába, az ERM-II. átváltási mechanizmusba is csak valószínűleg a jövő évtizedben tud belépni. A Moody's szerda délutáni bejelentése szerint a negatív kilátás a cég által néhány éve azonos szinten egyesített, elsőrendű "A1"-es közép- és hosszú távú szuverén forint- és devizakötvény-osztályzatra, valamint a magyar devizabankbetéti országplafonra érvényes. A kilátásrontáshoz fűzött indoklás szerint az éves államháztartási deficitcélokat időről időre, jelentős mértékben felfelé módosítják. A hitelminősítő szerint emellett a szomszédos országok által támasztott, beruházásvonzó célú adócsökkentési verseny miatt Magyarország nem tudna könnyen adókat emelni a költségvetés kiegyensúlyozása végett. Ebben a helyzetben Magyarország csak a gyors gazdasági növekedés teremtette bevételi többletre és a deficiteket finanszírozó külföldi tőkebeáramlásra számíthat, ez a stratégia azonban az elmúlt években nem csökkentette a költségvetési hiányokat.
A Moody's szerint Magyarország belépése az ERM-II. mechanizmusba - amelyben az euróövezeti tagjelölteknek legalább két évet el kell tölteniük a tényleges valutauniós tagság előtt - az eddigi hivatalos nyilatkozatokban foglaltaknál is még messzebbre, a következő évtizedre tolódhat. Mindemellett, miután a forintadósság jelentős része nem rezidens befektetők kezén van, és az alapmutatók romlanak, a Moody's szerint növekszik a valutaspekulációs kockázat. Ha az ilyen jellegű nyomást magasabb hazai kamatokkal próbálnák kivédeni, az lassítaná a gazdasági növekedést és ezzel a kormányzati bevételeket, ami még nagyobb költségvetési deficitekhez, nagyobb állami hitelfelvételhez és adósságszolgálati teherhez vezethet, áll a hitelminősítő szerdai londoni elemzésében.
Emlékezetes, hogy a Fitch decemberi leminősítése után a Standard & Poor's hitelminősítő január végén stabilról negatívra rontotta a Magyarország hitelbesorolására vonatkozó kilátást. A lépést a költségvetési problémákkal magyarázta a hitelminősítő, amely a konkrét a besorolást nem módosította, így az hosszú távon továbbra is A-, rövid távon pedig A-2. A Standard & Poor's egyúttal jelezte, az idei GDP-arányos államháztartási deficit 10,7 százalékos lehet, az államadósság pedig 2009-ig 69 százalékra nőtt. Mindezek alapján az S&P szakértői szerint az euró 2014 előtt nem váltja fel a forintot.
Az S&P nemrégiben azután ismét jelezte, hogy a választásokig nem módosítja Magyarország besorolását, ám utána mindenképpen meg kell kezdeni a fiskális kiigazítást, különben lerontja a besorolást (ez most hosszú távon A-, rövid távon pedig A-2).
December elején a Fitch Ratings váratlanul, de nem meglepő módon leminősítette a magyar adósság besorolást, ezzel Magyarország öt év után lépett vissza a közepes befektetői "BBB" sávba az elsőrendű kategóriából. A Fitch senior igazgatója, Edward Parker indokolásában kifejtette: szerint a leminősítés a folyamatosan fennálló jelentős költségvetési hiányt és a növekvő belső, valamint külső eladósodottságot tükrözi. Számításaik szerint a tavaly év végi 60,3 százalékról 2007-re 68 százalékosra nőhet a magyar küladósság aránya a GDP-hez mérten, míg az "A" besorolásban szereplő országok esetében ez az arány 37 százalékos. Az egyik szakértő akkor találóan úgy fogalmazott: "valaki körülnézett, hogy a legmagasabb besorolásban milyen fundamentumokkal szerepelnek, s kiderült, hogy nem a magyar állapotok a jellemzőek". A Fitch döntésében az elemzők csupán annyi meglepőt találtak, hogy a hitelminősítő a választások előtt rontotta le a besorolást.
napi.hu - fideszfrakcio.hu
Cikk: | Elfogyott a türelem: leminősítették hazánkat |
Cikk: | Hátrafelé menetel a pannon puma a Standard & Poor's:szerint |