fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Nem engedett a MÁV Szanyinak Tibor nyomásának
2006. március 16., 08:02
Kemény nyomást gyakorolt a MÁV-ra a gazdasági tárca politikai államtitkára, hogy a cég az általa kijelölt banktól vegyen fel hitelt az elővárosi szerelvények megvásárlásához. Szakértő szerint Szanyi Tibor politikailag irányított eljárásra próbálta rávenni a vasúttársaságot. Egy osztrák szaklap szerint a vételre kiszemelt Bombardier Talent vonatok "magas meghibásodási rátával" futottak a Bécs környéki próbaüzemben.

A leghatározottabban felhívom, hogy a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárás ajánlattételi felhívását ennek az egyetlen pénzintézetnek (a KfW Banknak - a szerk.) azonnal juttassa el, és folytassa le a szükséges tárgyalásokat. A fenti mondat egy olyan levélből való, amit a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára, Szanyi Tibor küldött Heinczinger Istvánnak, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettesének február 25-én. A politikus arra kívánta rábírni a közlekedési cég vezetőjét, hogy a "rendkívüli sürgősség" miatt tekintsen el a Bombardier gyártmányú elővárosi vonatok megvásárlásához szükséges banki hitel felvétele érdekében kiírt nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatásától.

- A közbeszerzésről szóló törvény lehetőséget ad arra - írja Szanyi -, hogy ilyen esetben azzal az ajánlattevővel kell tárgyalni, aki a szerződést a rendkívüli helyzet által megkívánt idő alatt képes teljesíteni. Ön által is ismert, az egyetlen pénzintézet, a KfW Bank, amely e szerződést képes teljesíteni, hiszen 2006. január 27-én hivatalosan eljuttatta ajánlatát önhöz - így szól a Heinczinger Istvánnak címzett, meglehetően egyértelmű üzenet.

A MÁV szóvivője a lap kérdésére megerősítette: a GKM politikai államtitkára levélben arra kérte a vasúttársaságot, hogy a rendkívüli sürgősség miatt tekintsen el az egynél több ajánlattevő meghívásától. Zimay Judit kommunikációs igazgató ugyanakkor arról tájékoztatott, hogy a cég nem tett eleget Szanyi Tibor felhívásának. A MÁV kedden már eredményt hirdetett a Talent típusú villamos motorvonatok finanszírozási eljárásában. A hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás keretében 15 bank részére küldték ki az ajánlati felhívást - írja közleményében a vasúttársaság. A március 9-i határidőre három ajánlat érkezett. A MÁV feltételeit mindenben teljesítő ajánlatot az MKB-KfW alkotta konzorcium és az OTP Bank nyújtotta be. A szerződéses tárgyalások után a két ajánlattevő március 13-án beadta kötelező érvényű ajánlatát. Az ugyanezen a napon lefolytatott ártárgyaláson az OTP Bank adta a legkedvezőbb ajánlatot. A MÁV ZRt. a magyar nagybankkal a hitelszerződést legkorábban a szállítási szerződéssel egy időben kötheti meg.

- A rendkívüli sürgősség olyan kiskapu, amit a hozzá nem értők szívesen vennének igénybe a politikailag irányított, alibi közbeszerzéseknél - mondta el kérdésünkre Várday György közbeszerzési szakértő. A Szanyi Tibor levelében szereplő indok, amely szerint "a hazai közlekedéspolitika kiemelt célkitűzése, hogy az elővárosi ingázók korszerű elővárosi motorvonatokon közlekedjenek", nem köthetők egy dátumhoz, legfeljebb a választási kampány miatt. Vagyis semmi nem indokolja a rendkívüli sürgősséget - állította Várday. A szakértő elmondta, hogy a közbeszerzési törvény 228. szakaszának első bekezdését - mely a sürgősség mibenlétét rögzíti - csak rendkívül szűk körben lehet alkalmazni. Épp azért módosították, vagyis szigorították ezt a jogszabályt, mert 1998 előtt a közbeszerzési eljárások 40 százalékánál alkalmazták ezt a kibúvót.

Mindemellett a Bombardier vételre kiszemelt Talent motorvonataival sincs minden rendben. Az Eisenbahn Österreich nevű osztrák vasúti szaklap februári számában megjelentek szerint a 4024-es sorozat már az osztrák üzemengedélyt sem kapta meg könnyen, politikai nyomásra jutott egyedi vasúti engedélyhez. A német és osztrák vasutak által végzett fékútmérések csak mérsékelten kielégítő eredményt hoztak. Tavaly decemberben a Bécsből induló Talent vezetőfülkéjének ajtaja beszorult, később a vonatot nem lehetett beindítani. A bécsi elővárosi közlekedésben a Talent vonatok szokatlanul magas meghibásodási rátája miatt a kocsikat rövid idő alatt le kellett cserélni.

Forrás: Magyar Nemzet

fidesz.hu