fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Megjött a Ferrovial-ajánlat, a BAA elutasította
2006. március 17., 14:52
Megérkezett a Budapest Airportot is birtokló brit BAA repülőtér-üzemeltetőre a spanyol Ferrovial ipari és szolgáltató csoport hetek óta várt - a várakozásoknál jóval alacsonyabb - átvételi ajánlata, amelyet azonban a BAA vezetése pénteken azonnali hatállyal elutasított.

A Ferrovial már február elején jelezte, hogy megkísérli a BAA készpénzes felvásárlását, de azóta hivatalos bejelentés erről nem hangzott el. A BAA azonban pénteken Londonban hivatalos közleményben tudtatta, hogy aznap befutott Ferrovial és "konzorciális partnerei" részvényenként 8,10 fontos, feltételes - a brit cég alapos könyvvizsgálatától még függővé tett - ajánlata. A konzorcium közölte a BAA vezetésével, hogy ezt "csekély mértékben" hajlandó lenne emelni, cserébe azért, ha a BAA legalább korlátozott hozzáférést enged könyveihez és javasolja részvényeseinek az ajánlat elfogadását.

A BAA felső vezetése pénteken összeült, és "habozás nélkül" elvetette az ajánlatot, amely "meg sem közelíti" a BAA "egyedülálló repülőtéri portfoliójának" valós értékét, ezért az igazgatótanács nem hiszi, hogy a részvényesek érdekében állna a tárgyalások megkezdése a Ferroviallal, áll a pénteki londoni közleményben. A BAA közleményéből nem derült ki, hogy a Ferrovial mely más cégekkel állt össze a brit repülőtér-üzemeltető megszerzésére, de korábbi londoni hírek szerint a spanyol vállalat a szingapúri kormány Temasek nevű befektetési cégével és a kanadai Caisse de dépot et placement du Québec nyugdíjalap-kezelővel folytatott konzorciális tárgyalásokat.

A 8,10 fontos hivatalos ajánlat meglepte a piacot. Még a hivatalos Ferrovial-ajánlat beérkezése előtt független londoni elemzők úgy vélték, hogy ellenséges ajánlat esetén a részvényesek tényleges érdekélődésének felkeltésére - főleg éppen az ajánlat első hírei után több mint negyedével megdrágult BAA-részvény árfolyam-erősödése miatt - legalább 9,00 fontos részvényenkénti ajánlat lenne szükséges, amely hozzávetőleg 10 milliárd fontra értékelné a BAA-t. Az első befektetői csalódottságot jelezte a BAA-részvény is, amely az ajánlat bejelentése után 2,80 százalékos, 23,50 pennys veszteséggel 8,155 fontra süllyed a Londoni Értéktőzsdén péntek délután. A BAA az elmúlt napokban 8,40 font fölött is járt a
Ferrovial-ajánlatra váró intézményi befektetők folyamatos vásárlásainak hatására.

A BAA, a világ első számú, nem pénzügyi befektetői jellegű repülőtér-üzemeltetője, amelynek portfoliójába a hét legnagyobb brit repülőtér, köztük a Heathrow tartozik, decemberben - londoni iparági elemzők szerint világrekord áron, adóssággal együtt több mint 1,3 milliárd fontért - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vett a ferihegyi repülőteret működtető Budapest Airportban. A Budapest Airport-tranzakció után, annak a BAA-re gyakorolt káros adóskockázati hatására hivatkozva, a Standard Ú PoorÍs és a MoodyÍs Investors Service is visszaminősítette a brit vállalat cégadósi osztályzatát. Ez utóbbi hitelminősítő az addigi elsőrendű "A" sávból a már csak megszorításokkal befektetőinek tekintett "Baa" sávba vitte le a BAA besorolását.

MTI - fidesz.hu