Az Agrármarketing Centrum (AMC) egy újsághírből értesült erről, így már késő visszavonni a Szigetvin Kft. részvételi jogát. A düsseldorfi kiállításon 45 ország 2800 kiállítója vesz részt, Magyarországról 22 borászat szerepelhet a szakmai vitákkal, előadásokkal is kísért jelentős eseményen. Mindeközben Visegrádon tegnap jelentős szakmai konferencia zajlott a magyar bormarketing 15 éves stratégiájáról.
Miközben a szakma lépten-nyomon a hamis lőrék hatékonyabb kiszűrését követeli a piacról, a megbírságolt cég kiutazását, úgy tűnik, egy egyszerű figyelmetlenség, azaz kommunikációs zsákutca tette lehetővé.
A hazai borászok által korábban is sokat bírált AMC úgy nyilatkozott, ezentúl szorosabbra fűzi kapcsolatát az OBI-val - így talán nem egy újsághírből értesül majd a bírságokról - valamint a kiállításokról való kétéves kizárással sújtja majd az ellenőrzésen megbukott cégeket. A Szigetvin ugyanakkor természetesen tiltakozik a gyanúsítás és a bírság ellen, mondván: a gyártás során csupán gondatlanságból eredő technológiai fegyelmezetlenség történt, egy gyümölcsborokhoz használt szintetikus színezőanyag szennyezte be véletlenül a szőlőbort.
Dula Bence egri borásznak meglehetősen lesújtó véleménye van az ellenőrzés hatékonyságáról és a szakmai érdekképviselet működéséről. Úgy véli, a mostani problémák az elmúlt 20-25 év tehetetlenségéből adódnak, ha így megy tovább, és semmi nem történik, az ágazat tönkreteszi saját magát. A szükséges intézkedéseket például ott lehetne kezdeni, hogy a hamisításon kapott pincészeteket egyszer és mindenkorra be kellene záratni. Mára azonban a korrupció és a tehetetlenség teljesen megbéklyózza az ágazatot, a Szőlő és Bor Terméktanács egy éve nem ülésezett, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának élére nem pályázat útján kerül új főtitkár, a marketing nem működik. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a jövedéki adó átalakítását sem sikerült normálisan megoldani, az OBI pedig - Dula Bence szerint - alkotmányellenesen működik, hiszen döntésük ellen csak hozzájuk lehet fellebbezni, nem létezik más akkreditált laboratórium.
A rengeteg sérelem és érdekütközés nehezítheti a Visegrádon a hét végén tanácskozók helyzetét is, bár talán itt sikerült először egymással leültetni minden érintettet és döntés születhet egy átfogó tervről, egységes fellépésről, a Nemzeti Bormarketing Stratégia rövid-, és hosszú távú céljairól. A konferenciát a Pannónia Női Borrend és a Magyar Bormarketing Kht. szervezte.
A hazai piac jelenleg 3 millió liter bort forgalmaz, ebből körülbelül 100 000 hektoliter importból származik. 60 százalékát az asztali-és tájborok, maradék 40 százalékát a minőségi borok teszik ki. A hazai borfogyasztás szokásairól kevés információval rendelkezünk, a becslések szerint átlagosan évi 32 litert fogyaszt egy magyar állampolgár.
Szabó Hajnal (hídlap)
MTI - fidesz.hu