fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
A hegyközségek: bortörvényt!
2006. március 25., 11:15
A magyar borágazat piaci lehetőségeit nagyban visszaveti, hogy még mindig vita van a Magyar Bormarketing Kht. finanszírozása körül, így a közhasznú szervezet nem kezdhette meg működését a tervezett időpontban.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) március 27-én, hétfőn tartja tisztújító közgyűlését Budapesten, amelyen értékelik az elmúlt év teljesítményét és feltételrendszerét.

Horváth Csaba, a HNT főtitkár-helyettese korábban az MTI-nek elmondta: a tavalyi, első teljes uniós év nehéz volt a magyar borágazat számára, egyrészt az alkalmazkodási nehézségek, másrészt a kedvezőtlen időjárás miatt.

Az előrejelzettnél mintegy 500 ezer hektoliterrel kevesebb bor került 2005-ben a szüretet követően a pincékbe, az új bor 2,8-3 millió hektoliter körül volt. Ez 1,7-2 millió hektoliterrel volt kevesebb, mint 2004-ben.

A főtitkár-helyettes szerint 2005-ben az agrár intézményrendszer nem tudta mindig teljesíteni a vele szemben támasztott elvárásokat. Példaként Horváth Csaba a támogatásokhoz való nehézkes hozzájutást említette.

A piaci kilátások sem voltak kedvezőek a borászok számára a múlt évben, még júniusban is mintegy 3,1 millió hektoliter bor volt a pincékben. Ezért is kérte a magyar kormány az uniótól, hogy 500 ezer hektoliter magyar bort krízislepárlással lehessen kivonni a piacról. Végül azonban csak a szóban forgó mennyiség töredékére, mintegy 70 ezer hektoliterre mutatkozott tényleges igény.

A főtitkár-helyettes megjegyezte: nem került az Országgyűlés elé sem a bortörvény, sem a hegyközségi törvény módosítása. Ezekre pedig szükség lett volna, egyrészt a hegyközségi szervezet működésének korszerűsítése, másrészt a borral kapcsolatos törvényi szabályozások pontosítása miatt. A kedvezőtlen hatások erősítették a támogatott ültetvénykivágás iránti igényt.

A szakember szerint az úgynevezett számla nélküli forgalmazás ellen hathatósabban kellene fellépni, mert az nagy kárt okoz a becsületes termelőknek. Horváth Csaba szerint ennek csak szigorúbb ellenőrzéssel lehet elejét venni.

A szakember egyetlen pozitívumként említette, hogy a múlt évben a bor jövedéki adója nulla kulcsos lett, és az így felszabaduló összeget - literenként nyolc forintot - a bormarketingre, illetve az ellenőrzések hatékonyságának javítására lehet majd fordítani.

Ez év február elején együttműködési megállapodást kötött a bormarketing tevékenység támogatására a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, valamint a magyar bormarketing tevékenység összehangolására létrehozott Magyar Bormarketing Kht.

Urbán András, a HNT főtitkára szerint a megállapodás alapján az idén bormarketingre Magyarországon minimálisan 500-600 millió forintot lehet majd költeni a befizetett forgalomba hozatali járulékból. A szakember azonban már akkor jelezte: sok múlik azon, hogy a szükséges jogszabályi módosításokra milyen gyorsan kerül sor. Ezek eddigi elmaradása akadályozza a közhasznú társaság tényleges tevékenységének megkezdését.


MTI - fidesz.hu