A részvényesek pénzéhsége miatt egyre elterjedtebbé válik az ellenséges felvásárlás. A folyamatnak csak az Európában ébredező, úgynevezett "gazdasági patriotizmus" fékezheti meg a lendületét. Az első negyedévben olyan megaügyletek voltak, mint az indiai Mittal Steel 22 milliárd dolláros ellenséges felvásárlási ajánlata a francia-spanyol-luxemburgi Arcelorra, vagy a spanyol Gas Natural 51 milliárd dolláros ajánlata hazai versenytársára, az Endesa energiavállalatra, amelyre a német E.ON is pályázik. Bár ez utóbbi ügyleteket még nem hozták tető alá, velük együtt március 24-ig 393,8 milliárd dollárt ért el a megindított és tervezett ügyletek értéke, meghaladván az internet és távközlési ágazat csúcsidőszakában, a 2000-es első negyedévben elért 345 milliárd dollárt.
Elemzők szerint az irányzat folytatódik, miután a vállalatok a korábbi években végrehajtott átalakításoknak, a részvénypiac szárnyalásának és a viszonylag olcsó finanszírozási lehetőségeknek köszönhetően megerősödtek pénzügyileg. Tavaly 1,1 ezer milliárd dollár értékű vállalatfelvásárlást és -egyesülést ütöttek nyélbe. Az elemzők kétféle felvásárlási irányzatra figyelnek fel. Az egyik: a nagy cégek terjeszkedésének egyik fontos módszere a cégfelvásárlás a feltörekvő piacokon, termelési költségeik csökkentése, új piacok szerzése végett. Az európai "globalizáció" másik pályája az, amelyen a legnagyobbak igyekeznek felvásárolni egymást, vagy EU-n kívüli legnagyobb versenytársaikat, illetve azok őket. E felvásárlási irányzat nagy hulláma az évtized elején volt, amikor az örökös és töretlen gazdasági növekedéssel - hamisan - kecsegtető internetes és távközlési forradalom ösztönözte, a felvásárlástól való félelem pedig sürgette a vállalatok növekedési kedvét.
MTI - fidesz.hu