Rupert Murdoch, a News Corporation első embere, egy múlt hét végi londoni felszólalásában már fel is vázolta, mi lesz a régi médiaelit tagjaival. A főszerkesztők, lapkiadók és tulajdonosok régi elitjét szépen lassan fel fogja váltani egy új médiaelit, amely alapvetően már az internet adta lehetőségek révén emelkedik fel. A hír önmagában talán nem is lenne különösebben érdekes, ha ezt a kijelentést nem éppen a hagyományos médiaelit egyik oszlopos tagja tette volna. Murdoch cége sokáig ódzkodott ugyanis az online tartalomszolgáltatástól, ám a MySpace.com chatportál sikere, amelyet tavaly vásárolt meg a News Corporation, meggyőzte arról, hogy a jövő valóban az interneté.
A The Economist című brit hetilap elemzéséből az is kiderül, hogy valójában mi az oka a nagy médiabirodalmak világháló iránti bizalmatlanságának: a dotcomválság mellett jól látható ugyanis, hogy egyelőre a valódi bevételi források még a hagyományos üzletágakból származnak. A nyomtatott sajtó, de még inkább az elektronikus médiából származó bevételek ugyanis a legnagyobb médiabirodalmak esetében még mindig a bevétel 99 százalékát teszik ki, az egy Time Warner kivételével, amely a legnagyobb amerikai internetes szolgáltató vállalattal, az AOL-el történt 2000-es egyesítés követően bevételeinek majdnem 20 százalékát már az interneten realizálja.
Miért éppen Murdoch?
Hogy a nagy médiamogulok közül éppen a nemrégiben 75. születésnapját ünneplő Murdoch szólalt fel elsőként az online tartalomszolgáltatás mellett, annak persze oka van: a Fox hírcsatorna bevezetésével vagy kompakt formátumú újságok piacra dobásával sok hagyományos elképzelést rúgott már fel az ausztrál milliárdos, de egyelőre, úgy tűnik, mindegyiket sikerre is vitte. Bár a Fox News-t sokan kritizálják tendenciózusan konzervatív beállítottsága (és bulvár jellege) miatt, a hírcsatorna a liberális CNN-nek nemcsak versenytársa lett időközben, hanem több nézettségi mutatójában meg is előzte azt. Az internet kapcsán Murdoch persze óvatosságra is int: londoni beszédében veszélyes és romboló energiával is megáldott vívmánynak tekinti az internetet, amiből azonban meglátása szerint mégsem lehet kimaradni.
A veszélyek természetesen üzleti veszélyeket jelentenek: a hekkerek és hamisítók okozta fejtörés, a fizetős szolgáltatásokra érvényes kódok feltörésének veszélye továbbra is fennmarad majd, ám a nézők igényeihez igazodó, letölthető és bármilyen formában, bármilyen mobil elektronikus eszközön visszanézhető műsorok térhódítása, úgy tűnik, valóban csak idő kérdése. A legnagyobb vállalatok erre lassan kezdenek ráébredni: az NBC Universal éppen március elején vette meg 600 millió dollárért az iVillage-t, egy nőknek szóló tartalomszolgáltatót, amely évi 9,5 millió dollárnyi profitot termelt ez idáig, a Disney tavaly októberben tette az Apple iTunes programjának segítségével fizetős szolgáltatásként letölthetővé a nálunk is ismert Lost, valamint a Született feleségek című sorozatok epizódjait, a CBS pedig a Google Video Store-jában helyezte el szintén két sikersorozatának a CSI-nak, valamint a Survivor-nak a részeit.
Josh Bernoff, a Forrester Research kutatóintézet elektronikus médiumokkal foglalkozó szakembere szerint a legnagyobb gondot az internetes üzlet beindulásában éppen a nagy médiavállalatok ellenérdekeltsége jelenti: a digitális kalózkodás továbbra is visszariasztja a biztonságos felületeként kezelt televízió mellett érvelő vállalatvezetőket. A korral lépést tartó médiavállalatok közül talán még a BBC tűnik az egyik legnyitottabbnak a modern technológiák irányába: Ashley Highfield, a BBC új technológiákért felelős igazgatója egy las vegas-i konferencián múlt hét végén bejelentette: a BBC nagy számítástechnikai cégekkel együttműködve olyan onlinefelületet kíván létrehoznia, amelyről a legfontosabb adások letölthetőek lesznek.
Amíg a médiabirodalmak jelentős része a tengerentúli üzleti életet virágoztatja fel, addig a könyvkiadásban, úgy tűnik, éppen Európa válik nagyhatalommá. A jelenség nem teljesen újkeletű, hiszen a német Bertelsmann már 1998-ban átvette az egyik legnagyobb amerikai kiadót, a Random House-t, ám azóta az európai kiadóvállalatok sorra vásárolták fel betegeskedő amerikai cégtársaikat: ami pár éve még sértette az amerikaiak nemzeti büszkeségét, az mára mindennapossá vált. A New York-ban kiadott könyvek jelentős részéről ugyanis nem az Egyesült Államokban, hanem Stuttgartban, Londonban vagy éppen egy német kisvárosban, Gütersloh-ban döntenek. A legutóbbi nagy üzlet a világ egyik legnagyobb médiabirodalmához, a Time Warnerhez tartozó könyvkiadó megvásárlása volt a könyvkiadással és vadászrepülők gyártásával egyszerre foglalkozó francia Lagardere/Hachette cég által.
MNO - fidesz.hu