Mindamellett moszkvai elemzők kétségbe vonták, hogy a szlovák kormány azért gondolta volna meg magát, mert az Oroszországtól való túlzott energiafüggéstől tart. Az ügylet a Russneft irányában folytatódhat, mondta a Renaissance Capital befektetési magánbank elemzője, Roman Jelagin szerdán az MTI-nek.
A szlovák gazdasági tárcánál is azt mondták a Kommerszant című orosz lapnak, hogy a sajtó elferdítette Jirko Malcharek miniszter megjegyzéseit. Ő ugyanis csak annyit mondott, hogy a szóban forgó Transpetrol-pakett állami kivásárlásának alternatíváját is megvitathatja Steven Theede YUKOS-vezérrel, idézett az orosz lap egy szlovák minisztériumi illetékest.
A YUKOS február elején megállapodott a pályázatnyertes Russnefttel a Barátság (Druzsba) olajvezeték szlovák szakaszát üzemeltető Transpetrol 49 százalékának eladásában, 103 millió dollárért. Az ügylet azonban még az 51 százalékos tulajdonos szlovák kormány, jelesül a gazdasági tárca és a versenyhivatal jóváhagyására szorul, amit a Russneft májusra várt.
A Russneft pályázatát, amelyet az orosz gazdasági minisztérium támogatott, Mihail Gucerijev cégvezér-főrészvényes a Mollal való együttműködéssel indokolta, jelezve: hosszú távú szállítási szerződést kíván kötni a magyar céggel.
A Transpetrol egyik fő ügyfele, a pozsonyi Slovnaft finomító a Mol tulajdonában van, és a magyar cég vásárol számára olajat, bár egyelőre nem a Russnefttől. A Mol jelenleg a százhalombattai finomító számára vásárol Russneft-olajat a Druzsba másik ágán át. A Magyarországra irányuló orosz olajszállításokat a Russneft fő hitelezője, a svájci Glencore kereskedőcég koordinálja.
A Mol másik nyugat-szibériai partnere, a Szevero-Zapadnaja Neftyanaja Gruppa (SzZNG), amely 250 millió dollárt kínált a Transpetrol-pakettért, a pozsonyi pályázat eredményének megfellebbezésével fenyegetőzött. Mindamellett a kis cég vezére, Erneszt Malisev most közölte a Kommerszanttal: a szlovák kormány tárgyalásokat ajánlott nekik a Transpetrol sorsáról, de még nem döntötték el végleg, hogy ez érdekli-e őket vagy nem.
Moszkvai megfigyelők rámutattak: a Mol számára az a legfontosabb, hogy Druzsba meg legyen töltve olajjal. Ezt a Russneft biztosíthatja, de az SzZNG nem. Elméletileg megtölthetné viszont a vezetéket az orosz állami Rosneft is.
A Rosneft, amely egy 2004 végi kétes kényszerárverésen megszerezte a YUKOS főegységét, a múlt hónapban megvette egy nyugati bankcsoporttól azok YUKOS-szal szemben fenálló, félmilliárd dolláros követelését, és átvette tőlük a felperes szerepét a moszkvai döntőbíróságon a YUKOS ellen indított csődeljárásban.
Elemzők szerint a Rosneft a YUKOS fő hitelezőjévé válhat, és így alapvetően ő határozhatná meg, hogy mikor és hogyan adják el annak megmaradt vagyonrészeit. A döntőbíróság június 27-én dönt arról, hogy kinyilvánítsa-e a YUKOS csődjét, de addig is megtiltotta neki minden számottevő vagyonrésze, köztük külföldi részesedései eladását.
A befagyasztás külföldi érvényesítéséhez a moszkvai döntést el kellene ismertetni holland bírósággal is, mert a YUKOS az amszterdami bejegyzésű YUKOS Finance B.V-n keresztül ellenőrzi külföldi részesedéseit, köztük a Transpetrol-pakettet és litvániai Mazeikiu Nafta finomító 53,7 százalékát. A YUKOS ezek eladásából akarja törleszteni tartozását a Menatep csoporttal szemben (amely a főrészvényese) és minden olyan hitelezővel szemben, amelyek nem kötődnek a Rosnefthez és az orosz államhoz.
Mindamellett számos orosz elemző feltételezte, hogy a két pakett eladására nem kerül sor június 27. előtt.
MTI - fidesz.hu