Az MSZP (és később a kormány) a Táti-öbölnél, Visegrádnál, Nagymarosnál Szentendrénél és Érd közelében is grandiózus árvízvédelmi beruházásokat tervezett megvalósítani a parlamenti ciklus végére. Az eredményt látjuk, a gyakorlatilag teljesen elmaradt építkezések miatt bekövetkező súlyos árvízkárok számbavétele még javában tart. Legutóbb, 2003 decemberében Lamperth Mónika belügyminiszter vállalt írásban kötelezettséget arra, hogy 13-14 milliárd forintos költséggel kiépítik a teljes dunai védmű-rendszert. A többek között a Dunakanyar településeinek védelmében megszülető Duna projekt elindítását 2005-re ígérte, de például a táti munkálatokra előirányzott 700 millióból már 2004-ben megkezdte volna a beruházást. Papíron. Most, hogy katasztrófával fenyegető árvíz tombol, Esztergom-Komárom szocialista közgyűlési elnöke, Agócs István és a térség jelenlegi szocialista képviselője, Tittmann János jobb híján mossa kezeit.
Az árvízvédelmi feladatokról a katasztrófavédelmi és a vízügyi törvény rendelkezik, ezek alapján a Medgyessy-Gyurcsány kormánynak gondoskodnia kellett volna a Dunakanyar árvízvédelmi rendszerének kiépítéséről. Erre - mint azt a Hídlap birtokába jutott leveléből kiderül - Lamperth Mónika belügyminiszter is ígéretet tett még 27 hónappal ezelőtt, 2003 végén. A levélben felsorolt három védelmi szakaszból mindeddig csupán egyet kezdtek el Tátnál, azt is félbehagyták, pénzhiányra hivatkozva. Szentendrénél pedig a 2,5-3 kilométeres gáterősítésből és hiánypótlásból mindössze 500 méter teljesült.
A cikkhez mellékelt, Hadházy Sándor visegrádi polgármesternek, jelenleg fideszes országgyűlési képviselőnek írt belügyminiszteri levél mindenesetre egyértelmű ígéret. Hadházy szerint mindennek ellenére két és egynegyed év alatt semmit nem tett a szocialista-liberális kormány ebben a százezrek számára oly fontos ügyben, pedig az ígéret megvalósításával az idei katasztrófát biztosan meg lehetett volna akadályozni. "Sajnálatos, hogy ezeknek a légből kapott, beváltatlan ígéretnek semmi politikai következménye nincs. Pedig a Dunakanyarban még a legkisebb szervezési munka sem kezdődött el. Ezzel szemben a kormány az elmúlt napokban kizárólag a települési önkormányzatokra hárította a védekezési feladatokat, és mindezt úgy, hogy nemcsak nem építette meg a régóta szükséges töltéseket, hanem közben a mostani mentéshez, árvízvédelemhez szükséges pénzt sem biztosította" - mondta lapunknak Hadházy.
Agócs István, a Komárom-Esztergom Megyei Közgyűlés szocialista elnöke sem tesz mást, mint mossa kezeit. A Hídlapnak ugyanis azt mondta: a töltésépítés nem tartozik megyei hatáskörbe, a projektért a gazdasági és a vízügyi tárca a felelős. Tittmann János, az Esztergom-dorogi választókerület jelenlegi MSZP-s országgyűlési képviselője (és most újra képviselőjelöltje) szerint sem pártjának politikusai, hanem "a települések a hibásak abban, hogy nem épültek meg a gátak", mivel szerinte pályázniuk kellett volna a gátépítéshez szükséges kormányzati pénzre. Ezzel szemben Hadházy Sándor azt állította lapunknak, hogy a leköszönő szocialista-liberális kormány a valóságban semmiféle felhasználható forrást nem különített el árvízvédelmi beruházási célokra, így pályázni sem volt mire. A visegrádi polgármester szerint, ha a belügyminiszter korrektül betartja ígéretét, megakadályozható lett volna az idei katasztrófa, és az idei rekordméretű ár sem okozna több százmilliós kárt az ország egyik legfontosabb turisztikai központjában, a Dunakanyarban.
Láposi Elza, esztergomi szocialista önkormányzati képviselő megkeresésünkre szintén a szocialista vezetés védelmére kelt. Véleménye szerint a környékbeli polgármestereknek az Orbán-kormánynál kellett volna elérnie, hogy a Mária-Valéria híddal együtt a töltésrendszert is felújítsák. Azt viszont nem kívánta kommentálni, hogy 2002 után miért nem folytatta a Medgyessy-kormány a polgári vezetés által megkezdett árvízvédelmi programot, és miért nem kezdett bele egyáltalán a sajátjába sem.
Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere a Hídlapnak azt mondta: azért maradtak el a gátépítések és töltés-megerősítések az elmúlt években, mert nincs rá pénz, hiszen az ország komoly gazdasági bajban van. Pedig Magyarország területének huszonöt százaléka árvízzel, ötven százaléka belvíz által veszélyeztetett. A fideszes politikus úgy gondolja, hogy nem volna szabad kis körzetekre lebontani az árvízvédelem megoldását, hanem országos szinten összehangolva kellene kezelni. "Amikor alacsony a víz, akkor győz a pénzügyminiszter, így végül is a védekezésen spórol a szocialista-liberális kormány. Pedig egyértelműen meg lehetett volna akadályozni az idei tragédiákat. A töltésekről és gátakról, azok karbantartásáról és bővítéséről törvény rendelkezik, így nem mérlegelhetné még a Gyurcsány-kormány sem, hogy végrehajtsák-e vagy sem a parlament akaratát"- mondta a Hídlapnak Fónagy.
Forrás: Hídlap
Megépített töltés: Horn-kormány: 80 km
Orbán-kormány: 203 km
Gyurcsány kormány: 72 km