Az idei üzleti terv a múlt év második felében tapasztalt pozitív tendenciák folytatásával számol. Éves szinten a menetrendszerinti járatok jegyárbevételének 10,9 százalékos növekedését, üzemi szinten nullszaldós gazdálkodást és pozitív adózás előtti eredményt tervez a Malév.
Az üzemi tevékenység költségeit az elmúlt évben a hatékonyságnövelő intézkedéseknek köszönhetően - az üzemanyag ráfordításokat kivéve - 0,6 százalékkal csökkentette a légitársaság. Az üzemi költségek több mint 20 százalékát kitevő kerozinköltségek viszont az előző évhez képest 6,7 milliárd forint többletkiadást jelentettek. Ezért az üzemi szintű veszteség magasabb lett a tervezettnél, de a kommunikációs vezető számadatot nem közölt.
A Malév járatain tavaly az átlagos férőhely kihasználtság egy év alatt 2,1 százalékponttal 66,6 százalékra emelkedett és a nyári csúcsidőszakban meghaladta a 80 százalékot.
A csökkenő jegyárak ellenére a menetrendszerinti járatokon a jegyárbevétel 2,3 százalékkal nőtt, a második félévben pedig 7,6 százalékkal volt több, mint az előző év második felében. Az áruszállítási tevékenység árbevétele az előző évhez képest 17 százalékkal visszaesett, a földi kiszolgálásból származó bevételek pedig 21 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban.
Mivel az üzemanyag üzletágat az év során kiszervezték, majd értékesítették, a társaság üzleti bevételei összességében az előző évi szintjén maradtak.
Tavaly a légitársaság kilenc új járatot indított és összesen 26.697 járatot üzemeltett. A menetrendszerinti forgalomban az utasok száma 9,3 százalékkal 3,055 millió főre nőtt. Ennél dinamikusabb, 14-15 százalékos volt a forgalombővülés a kelet-európai és a mediterrán régiókban, ahol a Malév nemcsak megőrizte, hanem javította piaci pozícióit. A Malév teljes útvonalhálózatán a harmadik negyedévben az utasszám 15 százalékkal, a negyedik negyedévben pedig 20 százalékkal emelkedett. A magyar nemzeti légitársaság piaci részesedésének csökkenése a múlt év második felében megállt: az első negyedévi 40,1 százalékról decemberre 44,9 százalékra javult.
Németh Krisztina kiemelte: "...a 2005. év a stabilizáció éve volt, 2006. pedig az értéknövelésé lesz". A múlt év végén a Malév önálló cégbe szervezte a nyereséges földi kiszolgálást és a napi karbantartási tevékenységet. Ezek könyvszerinti értéke miatt a Malév saját tőkéje évek óta először haladja meg jelentősen a társaság jegyzett tőkéjét, "... és tükrözi a Malév csoport tényleges értékét" - mondta a kommunikációs vezető.
A Malév közgyűlése - többek között a oneworld légi szövetséghez történő csatlakozás előkészítéséért - határozatban ismerte el Gönci János vezérigazgató tevékenységét. Ugyanakkor a tulajdonosok nem járultak hozzá a vezérigazgató a prémiumának kifizetéséhez, mert a 2005. évi üzleti tervben jóváhagyott átlagkereset fejlesztési keretet túllépték.
A Malév Zrt. közgyűlésén 2009. május 6-dikáig újraválasztották az eddigi igazgatóságot, amelynek tagjai Hónig Péter igazgatósági elnök, Gönci János vezérigazgató, Thuma József, Bodnár Zoltán, Haris György, Sinkovits Péter, Krauth Péter, Galla Gábor, Pál László és Sólyom Gábor.
MTI - fidesz.hu